Har haft 2 st dosor nedgrävda på vår tomt i 7 dygn.
Fått mätvärden dosa 1: 55.000 Bq, dosa 2: 107.000 Bq
I protokollet står det att en vedertagen regel är att åtgärder bör vidtagas över 30.000 Bq
Vi behöver alltså göra en så kallad radonsäker platta?
Vad nu det innebär...
 
En variant är att man lägger dräneringsrör ytligt i singlet under plattan och "säkrar" plattan med åldersbeständig plast mellan isoleringslagren. Ena änden på röret ska vara tilltäppt och andra ska mynna fram så att du antingen kan koppla på en sugande fläkt eller koppla den till någon frånluftskanal.
Sök på forumet så hittar du en del.
 
Har kollat lite. Radonslang, isolerplast samt tätning av genomföringar i plattan verkar vara det som gäller.
Någon som har koll på vad det kostar?
 
Vi har ca. 25 000 Bq på vår tomt. Vi valde radonskyddad grund ändå. Det innebär som du nämner med isolerplast samt tätade genomföringar i platten. Betongen är då också K30 vattentät istället för K25 som är standard.

Extra pris för detta var ca 5000:-

Vi lägger ej in någon radonslang.
 
Min tillbyggnad på 40 m2 landade på 3000+moms och då var det plast och rör.
 
ulan skrev:
Vi har ca. 25 000 Bq på vår tomt. Vi valde radonskyddad grund ändå. Det innebär som du nämner med isolerplast samt tätade genomföringar i platten. Betongen är då också K30 vattentät istället för K25 som är standard.

Extra pris för detta var ca 5000:-

Vi lägger ej in någon radonslang.
Ok, har dock en dum fråga, med K30 vattentät,
behövs det ingen radonslang då?
 
Betongkeps skrev:
Ok, har dock en dum fråga, med K30 vattentät,
behövs det ingen radonslang då?
Hmm, ärligt talat vet jag inte vad som menas med "vattentät"?! K30 är dock klassningen av betongen...
Jag tror att om man har radonvärde över gränsen så kan det vara bra att förbereda med slang under plattan för att sedan kunna koppla in ventilation (skapar undertryck under plattan), ifall värdet inomhus visar sig bli för högt.

En annan metod kan vara att investera i en balanserad ventilation istället för vanlig frånluftsventilation, för att motverka undertryck i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.