Jag fick rådet av någon att INTE använda "vanlig" silikon vid spishällen, utan något som tål värme (detta står även på instruktionen för spishällen). Produkten jag rekommenderades var "Sikasil 670 Fire", (brandhämmande silikonfogmassa).

Jag mättade kanterna på bänkskivan (laminat) för utsågningen av spishällen med detta, så det blev vitt och fint överallt.
Nu, tre dagar senare, kände jag lite på kanten och det känns fortfarande strävt och "pasty", så att säga. Det färgar inte av sig när jag bara känner på det, men drar jag med nageln på det så lossnar det (ytskiktet alltså, det sitter säkert kvar inne i laminatet) ganska lätt.

Ska det vara så här? Har jag valt rätt produkt? Kan jag sätta ner hällen och sova vidare, eller skulle jag tätat med något annat?
 
Snailman
Jag har bänkskiva i trä, har för mig att jag tog Osmo hårdvaxolja på kanten runt hällen (samma som på övriga ytor på skivan, sen satte jag på sån här alufolie på kanten också https://www.bauhaus.se/sjalvhaftande-fuktsparr-50x2800mm

Har du laminat, ska man säkert göra på något annat sätt.
 
De flesta silikontyper på marknaden tål den "lilla" värmen där blir och brukar ofta fungera hur bra som helst.
Jag har inte på 15år hört om en enda kund som haft problem med att deras bänkskiva svällt där jag sågat ut för hällen och tätat med silikon.

Den du använt tåler inte mer än 150grader och det gör de flesta silikontyper.
Den kanske tvärtom tar längre tid att genomhärda ?
Låt bli att stå och dra med nageln på det istället så är det nog ingen fara när väl hällen ligger på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.