Hej,
Jag tittar på möjligheterna att mäta min undercentral (lägenhet i huset) Mätaren ska placeras vid huvudcentralen och matningen till undercentralen är 4 ledare TN-C, dvs 3 fasen och en PEN som är sitter på jordskenan i huvudcentralen. Enl. kopplingsschemat till mätaren ska den ju ha nolla in och ut men nollskenan i huvudcentralen har ju inget med undercentralen att göra.

Måste elektrikern dra en separat nolla till undercentralen? I så fall kanske jobbet blir lite mer omfattande än vad jag tänkt mig. Eller kan han ta PEN som går till undercentralen och dra den genom mätaren?
Är det inte hyffsat enkelt så väntar jag nog till jag byter ut allt på samma gång.
 
Du behöver ingen nolla in/ut för mätaren och framförallt ska du inte koppla om PEN att ta den omvägen. Det är inget problem att mäta utan att ställa till det för dig. Bara faserna ska in/ut via mätaren och sen en nolla från samma skena där PEN är uttagen för huvudledningen. Denna nolla är dessutom bara till för spänningsmätningens referens för fasspänningarna så den för ingen ström och behöver inte vara dimensionerad mer än 1.5 mm2 om man vill som ett minimum.
 
OK, tack då borde det inte vara några problem och vara rätt enkelt att fixa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.