Håller på att byta ut en gammal tvättmaskin. Tänkte direkt att det ser ut som 1/2 tum gänga på röret och ny standard 3/4 tum på tvättmaskinslangen.

Mäter jag väldigt fel eller har min helt vanliga tvättmaskin större gänga än standard? Enligt skjutmåttet precis under 2,5 cm eller 1 tum. :thinking:

Och gamla gängan på röret är 3/4 tum enligt mitt skjutmått? Jag måste mäta fel?
 
  • Mätskiva mäter del av plastmekanism, teknisk inspektion, närbild, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skjutmått mäter en röranslutning inuti ett tydligen äldre, slitet tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3/4” är ca 24mm invändigt och 27mm på utvändig gänga. Det finns inget som är 3/4” på ett 3/4” rör.

Din kran är snarare 1/2”
 
D Daniel 109 skrev:
3/4” är ca 24mm invändigt och 27mm på utvändig gänga. Det finns inget som är 3/4” på ett 3/4” rör.

Din kran är snarare 1/2”
Okej tack! Det va de jag tänkte, att den garanterat var 1/2". Men ju mer jag mätte desto mer förvirrad blev jag. Den är liksom exakt 3/4" på den smalaste delen (mellan gängorna).. helt ologiskt :thinking:
 
Från början var ett 1/2” rör 1/2” invändigt. Gängan på utsidan då klart större, sedan dess har tillverkningsprocesser och material blivit bättre. Så rören är mer tunnväggiga, men har samma ytterdiameter. Innerdiametern på ett 1/2” rör är således över 1/2”.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Tabell över dimensioner, tidigare beteckningar och motsvarande storlekar i millimeter för rör eller muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Från början var ett 1/2” rör 1/2” invändigt. Gängan på utsidan då klart större, sedan dess har tillverkningsprocesser och material blivit bättre. Så rören är mer tunnväggiga, men har samma ytterdiameter. Innerdiametern på ett 1/2” rör är således över 1/2”.
Då är jag med, tack så mycket!!
 
mexitegel mexitegel skrev:
[bild]
Tusen tack! Mycket intressant!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.