Endast plats för 135mm isolering i snedtaken... idag kutterspån om jag byter detta mot ekofiber eller liknande hur märkbar blir effekten av detta bjälklaget borträknat..?

Byggt 1936 stående plankväggar 1,5 plan med mansardtak snedväggar ca 25m2 bjälklag ca 40m2

Är det lönt att lägga ner pengarna på ny isolering?

Jag renoverar ändå taket utvändigt så merjobbet räknar jag inte in i frågan.
 
Jag skulle inte byta utan fortsätta med det som funkat i snart 80 år. Förlåt, men det var inget svar på din fråga!
 
Ja, det är väl ingen stor kostnad och du kommer förmodligen att spara en del energi. Detta innebär att du säkerligen kommer att kunna räkna hem investeringen hyfsat fort.

MEN... genom att tilläggsisolera förändrar du klimatet på vinden. Inte sällan betyder detta att man ökar den relativa luftfuktigheten vilket kan leda till mikrobiell påväxt.

Om du ändå renoverar taket kanske det kan vara lönt att fundera på en klimatvind? D.v.s. att du isolerar ovanpå sponten. Då förflyttar du daggpunkten så att den ligger ovanför organiskt material (d.v.s. trä).
 
Kurtivan skrev:
Jag skulle inte byta utan fortsätta med det som funkat i snart 80 år. Förlåt, men det var inget svar på din fråga!
Jag vet...det är nog första valet men kåken är väldigt tuff att hålla varm vintertid annat förr när husmor eldade i vedspisen hela dagarna...
 
eviljava skrev:
Ja, det är väl ingen stor kostnad och du kommer förmodligen att spara en del energi. Detta innebär att du säkerligen kommer att kunna räkna hem investeringen hyfsat fort.

MEN... genom att tilläggsisolera förändrar du klimatet på vinden. Inte sällan betyder detta att man ökar den relativa luftfuktigheten vilket kan leda till mikrobiell påväxt.

Om du ändå renoverar taket kanske det kan vara lönt att fundera på en klimatvind? D.v.s. att du isolerar ovanpå sponten. Då förflyttar du daggpunkten så att den ligger ovanför organiskt material (d.v.s. trä).
Nej jag ska inte bygga om något endast byta ut ruttet yttertak och ny spån/eller annat då,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.