Vi har ett litet hyreshus som jag och min fru håller på att renovera samt bygga ut. Då det blir två nya lägenheter skall vi ha två nya mätartavlor i husets källare men platsen är en aning begränsad.

Kan man sätta tavorna i höjd (den ena ovanför den andra) och finns det några regler för minsta höjd (från golv) respektive högsta höjd?
 
Det är nog bättre att du kollar direkt med nätägaren/elleverantören i detta fallet.
 
Vet du eller någon annan om de brukar vara kinkiga?
 
Om det går bra för nätägaren att lägga in matningen och mätarplattan inte sitter allt för lågt så ska det nog inte vara något problem. Det finns mätarblock/mätartavlor med 2st mätare som sitter på höjden på samma platta.
 
Det kanske tom är så att ni själva har tänkt att deb. elen eller???
 
Nej, det får man inte göra! Då räknas man som elleverantör och det krävs en massa tillstånd och annat.
 
Men att låta elen ingå i hyran kan väll vara ett sätt att slippa mätare och extra abb hos nätleverantören som även borde kunna bli billigare för alla parter då det bara blir en fast avgift? Eller krävs det speciella tillstånd för detta oxå?
 
I dag är det helt ok att sätta en mätare för hela fastigheten som mäter hela förbrukningen och fastighetsägaren betalar för och sedan sätta "undermätare" för varje förbrukare och ta betalt för varje förbrukares del i förbrukningen.
Jag har flera exempel på bostadsrätter som skaffat ett abonomang för allt, för att sedan via undermätare debitera var och en på dras förbrukning (lägenhets innehavarna har tom. fått behålla dom gamla mätarna gratis !!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.