Hej,

Vi håller på att planera en mindre ombyggnation i vårt hus. Den befintliga WC:n skall bli bastu och en skrubb under trappen till övervåningen skall bli en liten WC istället.

Nu till problemet; I skrubben under trappen sitter idag vår mätartavla och elcentral. Vad säger regler om elcentral och mätartavla om man drar in vatten och avlopp i skrubben? Kommer vara fasta anslutningar på vatten och avlopp (ingen brunn).

Mätartavlan behöver jag oavsett flytta men skulle helst bara vilja flytta den längre in i skrubben (och slippa ett stort skåp på fasaden).

//Magnus
 
J
Ur elektrisk synpungt är wc ett tort rum så om du inte ska ha handfatet väldigt nära central/mätartavla så är det inte något problem.
 
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Tackar! Det jag hoppades på.

//Magnus
 
Det måste dock finnas en "betjäningsutrymme" framför centralen. Kommer inte ihåg måttet, 0.8 meter? Jag tror att det dessutom har ändrats.
Och jag antar att dom då menar att man ska kunna stå på golvet, inte på t.ex toastolen.
 
Gällande mätartavlan måste du fråga nätägaren, dom brukar var lite besvärliga när det gäller att flytta mätare inne. Dom brukar i stället ta en del av kostnaden bara man flyttar ut mätaren
 
G
Bo.Siltberg skrev:
Det måste dock finnas en "betjäningsutrymme" framför centralen. Kommer inte ihåg måttet, 0.8 meter? Jag tror att det dessutom har ändrats.
Och jag antar att dom då menar att man ska kunna stå på golvet, inte på t.ex toastolen.
120 cm är måttet
 
Men jag har för mig att det är olika mått beroende på om det är i en bostad eller i t.ex. en lagerlokal. 80 cm för bostad och 120 cm för övriga anläggningar.
Men det kanske bara är något jag fått för mig?

//Patrik
 
Ja, nog minns jag det också som så, 80 cm i hemmet och 120 i allt annat samt att wc är ok att ha det i. Om nått går fel så skulle man kunna säga: shit happends....
 
Ja, men då stämmer det nog. Bra att få det uppdaterat lite. :) Sånt man inte tänker på så ofta tenderar ofta att bli lite grummligt och t.o.m. förvinna. :p

//Patrik
 
Nätägaren tog lika mycket betalt om jag flyttar ut som om jag vill flytta den inne. 80 centimeters utrymme framför har vi kommit fram till.

Finns det några regler vad gäller angående höjden man sätter mätartavlan på? Om jag flyttar in den i rummet kommer den hamna ganska lågt.

//Magnus
 
Det verkar inte finnas några regler för detta längre? Det enda jag hittar i SS 436 40 00 är 513.1 som bara säger att det skall vara åtkomligt.
Men det finns en standard som jag inte har, SS 436 21 01 Utrymmen för elektriska kopplingsutrustningar för lågspänning som kan innehålla mått.
Man får gå tillbaka till ELSÄK-FS 1999:5 för att hitta mått, och där säger dom 0.8/1.2 meter. 0.8 meter är ett minimum för enstaka centraler i bostäder, och räknas från fronten på centralen. 1.2 meter är annars standardmåttet.

Höjden kan vara mellan 0.4-2.0 meter om det är en normcentral. Är det en gammal diazed skall den lägsta säkringen sitta på minst 1.7 meters höjd.
 
Rättar mig själv: Normcentral 0.9-2.0 meter, tror jag, läste det för en dryg timme sedan, men nu hittar jag det inte igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.