Jag funderar lite på placering av mätarskåp för kommande hubygget.

Får man placera mätarskåpet infällt i en stödmur? (2.5m hög stödmur av putsad LECA som är fortsättningen på suteräng-garagets ena sidovägg)

Krävs det i så fall några speciella arrangemang för att säkra det mot fukt osv? (tänker mig platonmatta eller liknande på baksidan av muren samt tak ovanför skåpet på framsidan)

Vem är det som utför inkopplingen av fasadmätarkåpet? är det el-bolaget eller en elektriker jag själv anlitar?
 
Det är inget som hindrar att göra så om du vill. Ordna bara en tillräckligt djup ursparning i muren med mått för ett vanligt infällt fasadmätarskåp. Säkring mot markfukt från baksidan behöver du väl ändå i viss utsträckning så inte muren förstörs, det räcker även för skåpet i så fall.

Elfirman som anmäler jobbet till elleverantören kan ge dig råd i detaljerna om anslutande rör för in-utgående ledningar, ursparningen osv. Du står för skåpet, elfirman ordnar anslutning på din sida och förbereder för inkommande servis som sen elverket drar i och ansluter. Sån är arbetsordningen-fördelningen i stort sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.