Hej på er!

Kan man ha ett mätarskåp med 2 eluttag på en fritidshustomt och ha det som ett vanligt elabonnemang... jag kommer inte bygga på tomten på några år, men ska vara där mycket och fälla träd spräcka sten m.m , så det skulle vara skönt att kunna ha el på tomten.

mvh /S
 
Borde inte vara några problem, bara att sätta upp en stolpe med mätarskåpet på.

I nya mätarskåp brukar det finnas plats för säkringar som du kan använda till uttagen.
 
Tack för svar Lars!
 
Tack tpsoft
 
S snowsoul skrev:
Tack tpsoft
Tjena!
Hur gjorde du med elen?
Har samma funderingar, lutar åt "tpsoft" idé
 
A Almost0.5acres skrev:
Tjena!
Hur gjorde du med elen?
Har samma funderingar, lutar åt "tpsoft" idé
Tjena.

Jag köpte ett markmätaskåp med färdiga uttag, varit kanon att ha el när man bygger.

Jag köpte ett GARO markmätarskåp, det var dyrare men helt klart värt det då man bygger själv.

mvh /Snowwwy
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
S snowsoul skrev:
Tjena.

Jag köpte ett markmätaskåp med färdiga uttag, varit kanon att ha el när man bygger.

Jag köpte ett GARO markmätarskåp, det var dyrare men helt klart värt det då man bygger själv.

mvh /Snowwwy
Tack för svaret. Då blir det ett markmätarskåp
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
Nu är skåpet på plats
Tror det här kommer bli tokbra. Ett enfas och ett trefas uttag. Nu behöver jag inte krångla med ngn byggel heller. Bara att köpa en kaffebryggare nu då
 
  • Svart elskåp installerat utomhus med plats för enfas och trefasuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
S snowsoul skrev:
Tjena.

Jag köpte ett markmätaskåp med färdiga uttag, varit kanon att ha el när man bygger.

Jag köpte ett GARO markmätarskåp, det var dyrare men helt klart värt det då man bygger själv.

mvh /Snowwwy
har du märkt av problem med kondens i ditt skåp? Jag har ett Garo markmätarskåp med tillfällig el till mitt fritidshus, men noterade i vinter att det var rätt mycket kondens med tveksam funktion på schuko uttaget. Jag var tvungen att koppla till en kupévärmare på samma förlängningskabel för att kunna köra c-tek laddaren i vinter. Med en större belastning, och med motionerade dvärgbrytare och jfb så funkade det, men inte att bara köra laddaren.
 
H HerrP skrev:
har du märkt av problem med kondens i ditt skåp? Jag har ett Garo markmätarskåp med tillfällig el till mitt fritidshus, men noterade i vinter att det var rätt mycket kondens med tveksam funktion på schuko uttaget. Jag var tvungen att koppla till en kupévärmare på samma förlängningskabel för att kunna köra c-tek laddaren i vinter. Med en större belastning, och med motionerade dvärgbrytare och jfb så funkade det, men inte att bara köra laddaren.
Hej P

Jag har inte märkt av nån kondens, men jag hade problem med att 16A uttaget fungerade sporadiskt, fick fippla lite med JFB så fungerade det ett tag.... så efter nån vecka fungerade 16A uttaget inte alls.
Så i väntan på elektrikern så kopplade jag in en byggcentral på schuko uttaget och kunde använd 2 övriga faser som fungerade. Elektrikern kom efter en vecka och bytte en komponent kommer inte ihåg om det var JFB eller nåt annat. MVH /Snowwwy
 
  • Gilla
HerrP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.