Kan man på något enkelt sätt mäta jordfelsströmmen?

Jag tänker mig att man kopplar ur jordfelsbrytaren och istället kopplar in en annan "apparat" som mäter den faktiska felströmmen istället för att slå ifrån.
En liten display som visar hur många mA som läcker.

Finns det något sådant?
Både för 1-fas och 3-fas?

Det kunde vara intressant att se hur mycket en apparat eller anläggning läcker.
 
Det är vanligt vid större anläggningar med strikt femledarsystem med sådana instrument. Det är annars svårt att hålla systemet på en ok nivå underhållsmässigt.
 
Ja en strömtång skulle kunna funka. Jag får kolla hur noggrann min är.

Jag tänkte sätta en JFB i min ladugård, det blir väl en 300mA, tror jag.
Men jag tänkte innan det mäta upp de olika grupperna får att se om det läcker någon stans.

Det är inga märkvärdig grejer, en vattenpump, några uttag, lite lysrör, några sand-element och en och annan gammal lampa här och där.

Om det läcker så tänkte jag i så fall byta ut den delen, inte låta bli att koppla den till JFB :)
 
Det måste vara en läckströmtång, funkar inte med en vanlig tångamperemeter.

//Patrik
 
Kan ju även nämnas att en läckströmstång är bra mycket dyrare än en vanlig strömtång. Räkna med runt 3k för 2431 som nämns här ovan.

Kan ju vara bra och veta :)
 
Varför finns det inte jordfelbrytare med läckströmsindikering? Kan väl inte bli så vansinnigt mycket dyrare?
 
Är tängerna så dyra så får det vara.
Jag kan ju alltid dela upp grupperna på fler JFB om det behövs.

Hur noggrant kan man mäta med en "vanlig" strömtrafo?
Man kanske skulle bygga nåt eget?
 
Värt att nämna här är att det är normalt med en viss läckström. Nyare lysrörsarmaturer med HFdon får t.ex. läcka
1mA enligt standard. Detta är sälla problem i en villa, men i större anläggningar innebär det här
oftast att man använder flera jordfelsbrytare. Speciellt eftersom de kan bryta redan vid 15mA...
 
Du ska endast välja en 300 mA JFB (brandskyddsautomat) för skydd av kablar. Annars gäller 30 mA upp till 32 A uttag och sedan eventuellt 100 mA.

Se Länsförsäkringars rekommendationer.
 
Tackar för alla svar.

Jag skall tänka igenom detta noggrant.
Jag har en megger så jag kan ju börja med att mäta.

Sedan får jag fundera på hur jag delar in anläggningen i olika delar. Jag vill ju inte att värmeelementen lägger av mitt i vintern bara för att det blåst in snö i nått tre-fas-uttag på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.