Hej!
Jag har tänkt bygga en altan på berget bakom huset och har tänkt borra hål där jag sätter fast stolpskor med kem-ankare.

Problemet är bara att jag inte riktigt löst hur jag skall mäta ut ytterhörnen.

Jag kommer inte ha någon referens att utgå ifrån. De första hålen kommer ju inte vara några problem bara ta en snöre och markera upp lagom avstånd. Men hur ska jag göra för att få vinkelräta hörn ned till de främre hålen? Självklart är inte marken plan utan det kommer vara ca en meters höjdskillnad från "bakre" stolpen till den främre.

Jag har funderat jag på laserpass som jag kan ställa vid ena bakre hålet och rikta ena strålen så det träffar det andra hålet och sen få en fin linje ned till det nedre hålet? vad tros om detta, och vilket laserpass skulle man ha då?
 
Om du inte vill skaffa laserpass så är det traditionella sättet att bygga profiler som på bilden.

det blir då lätt att loda ner till varje hål.

Husutstakning.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att stolpskorna fästs i en bärlina som du sedan lägger golvreglar ovanpå. Då blir inte placeringen av borrhålen kritiskt på någon ledd. Dessutom slipper du se dessa då dom befinner sig en bit in under altanen.

Kryssmätning är annars nyckeln till vinkelräta byggen, men det finns som sagt ingen anledning att placera hålen så noga. Men när du bygger golvreglar och ram för gångbordet är det bra. Använd murarsnöre eller måttband.
 
Tack båda två för bra input, problemet är dock som sagt att det är stor nivåskillnad mellan alla hålen + berg överallt. så det är lite svårt att banka ned hjälpstolpar :)
Och jag kommer behöva fästa stolpskorna i stolpar för att komma upp till samma nivå på bärlinan överallt.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Får du plats med en bärlina under golvreglarna överallt? Gör på det isåfall. Några stolpar ska du i vilketfall som helst inte ha i några hörnor om det ska se vettigt ut - dra in dom en halvmeter överallt.
 
Altan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min altanritningen för bygglovet, stolparna är tänkta att användas till räcket också.
 
Jag föreslår:

1. Det finns ingen poäng alls med att låta stolparna gå igenom gångbordet. Kapa och montera staketstolpar och stolpar där dom behövs bäst istället.
2. 2,5 meter mellan staketstolparna funkar inte. Du behöver ha en stolpe till på "framsidan".
3. Jag skulle lägga trallen på andra hållet för att få en bärlina på tvärs (sett från söder). Denna placeras en halvmeter in från kanten. Nästa bärlina lägger du längre in, någon halvmeter in från bakkant. D får du drygt 2m mellan bärlinorna och du klarar dig med två rader stolpar mot berget.
 
För att få nivån rätt så är en vanlig vattenslang nog. Fyll på med vatten, så kommer vattennivån i båda ändarna att vara exakt like.
 
Tänkte bara lägga in lite bilder och visa hur bygget blev till slut.

Blev en himla massa mätande med linor hit och dit, och ändå blev det ganska mycket justering i stolpskorna, men det blev bra till slut!

Förlängt lite i bakkant för att möta upp berget samt delat den mittre staketstolpen i två för att få jämt avstånd mellan staketstolparna.

2XoNJj7.jpg

ap1v2MH.jpg

hGFkFey.jpg

MKvCZbA.jpg

Zq8DWC9.jpg

87Kccrr.jpg
 
  • Gilla
Toobster och 9 till
  • Laddar…
Snyggt byggt och trevligt med återkoppling!
 
Det såg inte alls otrevligt ut :)
 
harry73
Snyggt :)
 
Är det bara jag som inte ser bilderna i inlägg #9?
 
roli skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna i inlägg #9?
Dom har försvunnit under dagen, såg dom i morse, men inte nu!
 
roli skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna i inlägg #9?
Märkligt, jag ser dem nu i alla fall.
Här är annars en länk till ett imgur-album: http://imgur.com/a/SlLNP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.