Ett av mina batterier till min skruvdragare är helkasst. Ingen kräm alls, känns slut även fulladdat. Tog isär och mätte upp cellerna var för sig nu och fick 1,379-1,432V. Vad bör en fulladdad NiMH cell ligga på i laddat skick? När maskinen var ny hade man inte en chans att hålla emot nu kan jag stanna chucken LÄTT med en hand runt den.
 
Cellspänningen säger inte så mycket om skicket på cellerna. Prova att mäta spänningen på cellerna vid belastning. Spänningen då batteriet är obelastat talar varken om hur mycket kapaciteten har sjunkit eller hur mycket inre resistansen har stigit.

En regel är att aldrig bygga en ack av celler med olika historia. Om en cell är dålig bör man byta samtliga. Om du har mer än ett dåligt batteri kan du plocka de bästa cellerna ur båda för att bygga en fungerande ack i stället för att kasta dem, men slösa inte bort en ny cell genom att sätta den i en ack där resten av cellerna är gamla.
 
Jag brukar mäta dem när det är slut eller halvslut, då brukar de dåliga ge sig till känna. Dock började jag med att byta några celler men gav upp det sen och har gått över till att byta alla direkt.
Billigt från kina så det är inte lönt att mecka.

Köp sådana med "tabs" så blir det mycket lättare att löda ihop alla.
 
Misstänkte att det var så.

Det ena packet verkar funka bra, inte som nytt men användbart åtminstone. Låg stadigt över 13V även vid belastning.

Mätte upp cellerna var för sig under belastning nu. Alla utom en cell låg kvar över 1,3V, den dök och ger nu bara 0,3V. Lite svårt att mäta dock eftersom den sitter i mitten så man kommer inte riktigt åt när packet sitter på maskinen.

Joens
Vad kostar cellerna från Kina och vart köper du dom? För jag köper inte nya batterier till maskinen i sverige, visst det är en Milwaukee och maskinen funkar kanon men 700-1000kr för ett batteri till en maskinen som ändå har några år på nacken det betalar jag inte.
 
Redigerat:
Tror att jag ger ca 200-250:- för 20 celler.
De säger att det är 6000mAh vilket jag är skeptisk till men 3000mAh är ju bra det med.
Fick faktiskt tummen ur idag och fixade till ett med mina 6Ah celler.
Har fixat till min svåger och svärfar med och det är aldrig några problem.

Dock är det nog rätt bra att försöka hitta kvalitets celler. Såg att det fanns Panasonic på eBay för en vettig peng tex.
Tror det var Makita som hade Panasonic celler i sina original.

Har några hemma som jag bytt enstaka celler i för att hålla dem flytande och det har fungerat ett tag.

Lödade ihop ett på ca 40min med lite snack med sambon och som okoncentrerad trött tvåbarnspappa...
 
Ebay.com
Sub-C
eller är det är de som är mindre som sitter i typ billigare Bosch sub-c 4/5 eller något sånt.

Finna nog på alibaba.com med.

Finns en bra tråd här som handlar om att renovera batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.