Hej
När vi köpte huset stod det i märkarbeskrivningen som 176m2 boyta och 160m2 biyta.
Det är 2 våningar.

Ett suterrängplan med bodega, bastu och en del där det tidigare varit
dubbelgarage men där de hade gjort om ett av garagen till gästrum. Man har behållit båda portarna och satt en innervägg istället någon halvmeter från garageporten. Marknivån utanför de gamla fönstren vid det nya gästrummet är kanske en halvmeter. Jag vill hävda att när jag läser skatteverkets regler säger de att jag skall räkna in yta inom 6 meter från markplan dvs garageporten som boyta. Dvs ca 5,5m x 3m bredd = 16,5m2. Är det korrekt?

Övervåning har ett vidbyggd poolhus. Hänger alltså ihop med huset och man har ingång inifrån huset. Där man har plasttak och englasskjutdörrar. Golvet är ganska tätt spikad men det står på plintar så luft kommer in. Jag vill här hävda att det är biyta. Dvs ca 35m2 extra biyta.

Registrerat hos staten står det som 160+160.

När jag mäter upp det så får jag det till:
Uppe: Boyta 194,50m2 Biyta 29m2 (poolhus)
Nere: Boyta 16,5m2 Biyta 161,5m2 (med min tolkning ovan av gästrum som boyta)
Tot: Boyta 211m2, Biyta 190,5m2, toto: 401,5m2

Stämmer mina antaganden?
 
Vad tror ni, kan jag definiera om gästrummet som Boyta resp. säga att poolhuset är Biyta, följer jag mätreglerna kan jag inte tolka det på något annat vis?
 
I vilket syfte vill du ändra klassningen av ytorna?
 
Någon gång lär man ju sälja igen. Då vill jag ange korrent yta. Lika fullt om jag vill värdera huset mha en mäklare.
Jag har inte sagt att jag skall ändra klassningen hos skatteverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.