Finns det nån smidig produkt där jag kan mäta signalen, så man slipper testa sig fram till bästa bild när man håller på och riktar in antennen. Jag håller nu på att bli helt galen på att hitta bästa bilden !!!
 
Sök efter SatBeeper på www.elfa.se. Verkar vara en rätt enkel produkt men funktionell. Indikerar bästa signal, inte nödvändigtvis bästa bild ;D

För visst var det satellitantenn du tänkte på...?
 
Och var det inte satellitantenn så kan du kolla bäringen på en karta från ditt hem till sändaren. (http://www.teracom.se)
Använd en vanlig bonna-kompass och ställ in den mot kartan. Sedan använder du kompasssen vid injusteringen av antennen. Lätt som en plätt!
 
Att sätta upp antenen för bra mottagning är ett samspel mellan bra utrustning, kunskap och fantasi. Jag jobbade enbart med antennmontering i flera år men blev ibland ändå inte klok på var antennen skulle sitta,att flytta en antenn 1 meter ner kan tex. göra underverk hur konstigt det än verkar. Att ta ut kompassriktningen och lita blint på att det blir bra är meningslöst.

Har du möjlighet att ta med en liten tv till antennen är det det enklaste sättet att ställa in antenen. Även då jag hadde möjlighet att mäta det mesta var det ändå TV läget som var det jag använde mest. Lite tips på slutet. brusig bild = låg signalnivå går ofta att ordna med antennförstärkare eller större antenn, Skuggor = Reflexsignaler från tex. ett berg försök rikta om antennen eller flyta i sid eller höjdled eller prova med en annan sändare. Det här gäller marksända kanaler både analoga och digitala med undantag för att digitalbilden i stället för skuggor och brus får stora rutor i bilden eller att bilden tidvis låser sig.

Det finns massor med andra trix man kan prova men då måste man först veta hur bilden ser ut.

Classe
 
Bra idé, liten 14 tums tv .. tänkte jag ej på :) det blir och ragga en liten TV, det låter som det bästa möjliga.
 
www.nettosat.nu har det nya antenninstrumentet digiair från Emitor.
Du kan visa signalen från 6 st Muxar samtidigt, dvs. fler än det finns på det marksända digitalnätet för tillfället.
Kostar 2499:-
 
M@ZE skrev:
Bra idé, liten 14 tums tv .. tänkte jag ej på :) det blir och ragga en liten TV, det låter som det bästa möjliga.
Klasolle har en 4-5" stor svartvit sak för ett par hundralappar, ganska perfekt till det där tror jag. Jag har släpat upp 12" svartvit på taket och det är lite vanskligt om man inte orkar bygga en seriös "plattform" att lägga över taknocken att ha som "arbetsyta" (och vem orkar med det för en timmas arbete som man inte kommer upprepa på flera år?), det kändes lite "sådär" att slå nätsladden till tv'n ett varv runt skorstenen och knyta åt som "säkerhetswire"... :/ och då är ändå en svartvit tv oftast mycket mindre och lättare än en färg-dito i samma storleksklass.

Ett tips är också att kolla så att bilden blir bra när man inte står i närheten av antennen. Försök i första hand att jobba rakt bakom antennen när den riktas.

Det där med kompass är även jag lite emot, det finns sunkiga antenner ("hallo" var sådana på tidigt 80tal) som har flera graders fel på riktningen, extra jobbigt var det på kombiantenner som helt enkelt inte hade samma riktning på VHF och UHF, det var i stort sett bara att köra dem antingen som VHF eller UHF enbart...


Köp VHF-antennen i en butik som sysslar speciellt med tv-installationer o.s.v., de som säljs på kedjor såsom klasolle, biltema o.s.v. är 'bredband'-antenner, ofta för K5-12 i ett svep, och ger sämre förstärkning än en för en fast kanal. Fast man vet ju aldrig, det kan ju tänkas dyka upp mer på VHF-bandet när digitaltv börjar slå mer och mer, men nog tror jag väl att UHF är bandet som kommer gälla för det digitala framöver.

Vissa kedjor har inte över huvud taget VHF-antenner som passar för t.ex. örebro-sändaren (K2, lägsta tv-kanalen).
 
classes svartvita för 200 kr har dessutom plats för batterier.. (fast dom är säkert dyrare än tvn...) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.