Hej igen. Nu efterlyser jag en pedagogisk förklaring och gärna bilder på hur (och varför) man ska mäta timmerstommen innan flytt. Jag är ju helt korkad när det gäller den här biten (hade 2:a i matte när det begav sig :x) och har fått det förklarat ett par gånger, men fattar fortfarande inte..... Tacksam för svar
 
Hej igen! Jag hänvisar till mitt förra inlägg som jag redovisar nedan:
Jag har ett tips som underlättar uppsättningen av huset. Innan du börjar riva huset mäter du ner och markerar ett fixt avstånd från väggbandet och neråt mot sockeln på långsidorna. Eftersom den gamla grunden aldrig är i våg blir det lätt att justera till första varvet på den nya grunden om man har en markering på timret på
t ex. 3.6 m ner från väggbandet. Om bottenvarvet justeras så att dessa markeringar kommer i våg vid upptimringen kommer också väggbandet i våg vilket underlättar när takstolar ska på plats etc.

Eftersom vi båda är värmlänningar kan du ta mail- eller telefonkontakt med mig så kan jag förklara närmare.

Karln
 
Just att få stommen i våg är väl bland de viktigare faktorerna till varför man genomför en uppmätning. Det är nog mer en regel (eller snarare syll ;)) än undantag att syllen inte ligger helt i våg. Dessutom är ju en mätning förutsättning för att placera grunden korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.