Belmlu
Hej,

Undrar om någon här inne vet om det går att mäta vattentemperaturen över tid i en 200l Nibe Compact varmvattenberedare från 2021 på något sätt? Tar så klart hjälp av hantverkare om det går så inget jag pillar med själv.

Bakgrunden är att vi planerar för att gå över till timpris på elavtalet och som en del i det även styra varmvattenberedaren till framförallt nattetid och par timmar direkt efter lunch. Teoretiskt ska det inte vara några problem att komma upp i temperatur för att hålla borta legionella men vill gärna ha hårda fakta på det med.

Tar tacksamt emot tips och råd!
 
Du kommer säkert kunna spara 20-50kr/månad , frågan är vad hantverkaren kostar. Ta kortare duschar istället.
 
Belmlu
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kommer säkert kunna spara 20-50kr/månad , frågan är vad hantverkaren kostar. Ta kortare duschar istället.
Tack för svaret även om det inte var svar på min fråga.

Har du eller annan svar eller tips på trådens ämne tar jag tacksamt emot det.
 
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för svaret även om det inte var svar på min fråga.

Har du eller annan svar eller tips på trådens ämne tar jag tacksamt emot det.
Enklast blir att göra som förr , när det var nattaxa ( billigt ) och värmdes då. Ett kopplingsur som ställs på tider under natt när det är billigt. 200 L VVB värms upp på natten , beroende på vilken värme som finns vid start så blir de varm över en natt och ha termostaten på ca 80 C och håller hela dagen om det inte finns flera döttrar i familjen som ska duscha i tid och otid.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
B
Ska du ta hjälp av hantverkare är nog all lönsamhet med styrning och mätning bortblåst.

Shelly 1, expanderingsmodul + en dS18B20 tempsensor så får du både mätning av temp, loggning, tillgång till loggning av data i molnet, samt möjlighet till styrning. Kostnad ca 300kr. Ex. Hantverkare.

Jag skulle nog låtit shelly lagt ett relä emellan, om man ska styra den, trots att den är godkänd för 16A.

Krävs ju att man vet vad man gör vid installationen. Vet inte om tempsensorn får plats bredvid tempsensorn som styr beredaren, kanske får man skrapa bort lite isolering och lägga mot tankens utsida.

Men en timer som slår av vvb under de vanliga högpristiderna helt utan nån tempmätning kommer man långt med.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svaren!

Efter att sökt vidare på forumet lutar det åt att göra en kombination av era förslag med brytare från t.ex. Shelly. Eventuellt sedan var 14:e dag så höjs temperaturen till 80 grader. Har dock redan temperaturen på 65 grader där jag har för mig att större delen av legionella-påväxt vid lägre temperaturer kommer dö på en sådär 30 minuter när väl temperaturen uppnåtts.
 
Kolla även så att det inte går
Plus minus noll då vattnet ska värmas upp flera gånger per dag än att det hålls en jämn temp över dygnets timmar…
 
Han kommer att tjäna på låta temperaturen dala på dagen, medeltemperaturen sjunker på beredaren och därmed förlusten.
Protte
 
  • Gilla
Ulf1 och 1 till
  • Laddar…
Att styra över uppvärmningen av vattnet då det är billigt förstår jag men var kommer grejen in med att ha lägre temperatur? Borde rimligen vara bättre att ha mycket riktigt varmt vatten lagrat så att man har mer att ta ut under de timmar den ev inte värms.
 
Belmlu
prototypen prototypen skrev:
Han kommer att tjäna på låta temperaturen dala på dagen, medeltemperaturen sjunker på beredaren och därmed förlusten.
Protte
Precis.

Då frågan verkar återkomma vill kan jag passa på att tillägga att det är en helhetslösning när man väljer elavtal. Varmvattenberedare är bara en del i det hela där andra stora förbrukar som lvp i både hus och garage samt golvvärme i badrum spelar in. På sikt blir det förmodligen även elbil.

På hela taget räknar jag med att spara pengar och hade jag kunnat välja fast pris eller månadsrörligt på varmvattenberedaren men timpris på övrigt hade jag gjort det men nu går ju tyvärr inte det. Det är så klart en kvalificerad gissning men värt att prova för om man inte sparar på det så är det bara att teckna rörligt eller fast då det inte finns någon bindningstid på timavtal.
 
Redigerat:
Belmlu
S Stefan1972 skrev:
Att styra över uppvärmningen av vattnet då det är billigt förstår jag men var kommer grejen in med att ha lägre temperatur? Borde rimligen vara bättre att ha mycket riktigt varmt vatten lagrat så att man har mer att ta ut under de timmar den ev inte värms.
65 grader är kan väl inte räknas som lägre temperatur? Man brukar rekommendera 60 grader om jag inte minns fel för risken för brännskador vid användning är stora vid 70 grader och mycket stora vid 80 grader.

Lägre temperaturer i de här sammanhangen så tänker jag 50-55 grader.
 
Belmlu Belmlu skrev:
65 grader är kan väl inte räknas som lägre temperatur? Man brukar rekommendera 60 grader om jag inte minns fel för risken för brännskador vid användning är stora vid 70 grader och mycket stora vid 80 grader.

Lägre temperaturer i de här sammanhangen så tänker jag 50-55 grader.
Du har väl en blandningsventil kopplad till din vvb? Det är där du styr tempen på rappvrmvattnet. 75 grader i vvb är inget problem då.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du har väl en blandningsventil kopplad till din vvb? Det är där du styr tempen på rappvrmvattnet. 75 grader i vvb är inget problem då.
Exakt. Med blandningsventilen som sitter direkt efter VVB ställs varmvattentemperaturen så att den inte överstiger 50 grader vid tappställena. Inne i VVB kan man köra från säg 60 grader till 95 grader beroende på hur mkt varmvatten som behövs.
 
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
Ah okej, ja så mycket visste jag inte faktiskt! Man kan väl anta att det finns då på en varmvattenberedare från Nibe som installerades förra året?
 
På Nibe tror jag att den alltid ingår som standard. På andra billigare kan man få köpa till den separat. Oftast är den placerad direkt under VVBn.
436040.jpg
Du får öppna någon lucka på din VVB för att komma åt ventilen.
Schematisk bild av en varmvattenberedares komponenter med markerad blandningsventil (FQ1).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.