Vet inte om det här är rätt forumdel men jag provar.

Har mobilt wifi i fritidshuset och vill kunna mäta/styra lite på distans. Helst trådlöst men en kombo av kabel och trådlöst går också bra.

Främst vill jag kunna mäta temperaturen i pumphuset för jag tror att frostvakten är lite högt ställd.

Vill även kunna mäta utetemperaturen.

Sedan är ju en eller två kameror bra.

Luftvärmepumpen kan jag idag styra via ett kontantkort med 3G, likadå min Yoyocam som också går på GSM 3G.
Nu ska ju Tele2 lägga ner sitt 3G-nät enligt brev häromveckan.

Alltså behöver jag på sikt även kunna lägga till dessa.

Vad föreslår ni för lösningar? Finns det något liknande idag till rimligt pris?
 
Går man in på Kjell & Co så hittar jag en hel hög med olika lösningar. Det är 433 Mhz, Wifi, Z-wave m fl...
Men inget som riktigt löser det jag är ute efter.

Om jag sammanfattar det såhär:
- mäta temperatur i pumphus
- mäta temperatur ute
- en kamera utomhus
- en-två fjärrströmbrytare

Möjligen skulle Telldus Energy Startpaket funka eftersom man kan koppla på en mängd sensorer och fjärrströmbrytare men en kamera går väl bäst på wifi?
 
Ontech GSM 9040 har du temp och fjärrbrytare, kombinera med två slavenheter kan du styra fler grejer på samma abbonemang. Använder min till att starta motorvärmaren till traktorn och se utetemp.
Kamera har jag Unifi Protect med Cloud Key gen 2 plus och 3st G4 pro kameror. Fungerar kanon och allt lagras lokalt på cloud keyn, du skickar inte iväg nån data till nått moln som nån kan hacka. Har larm notiser vid rörelser och kräver inget abbonemang. Du kan se live direkt i telefonen och välja mellan att alltid spela in eller bara spela in händelser
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.