En kanske dum fråga, men om man mäter strömmen för en energiglödlampa på 14W så borde ju strömmen i ampere bli 14/230 dvs 0.06 A.

Jag mäter med nyinförskaffade mätare från Biltema DCM 1000P och får 0.01 - 0.02 A när jag mäter runt kabeln. Mätaren får även mätvärdet Pmax -0.09 A och Pmin -0.81. Minus alltså. :x

Nu undrar jag om jag tänker rätt när jag påstår att värdet borde vara NOLL. Eftersom jag mäter runt en vanlig tvåledarkabel innehållande både fas och nollan. Det borde ta ut varandra. Detta leder till nästa slutsats att värdet som blippar på mätaren är inom mätarens felmarginal. Och att mätarens kvalité inte är av märket Fluke.

:surprised:
Det var några år sedan man höll på med detta.

/Erber
 
Mäter du runt bägge bör värdet bli noll. Onoggrannheten beror på vilket mätområden som är inställt. Försöker du t.ex. mäta 0,06A i ett 0-40A område och onoggrannheten är 1% där så kan det ju slå +-0,4A.
 
  • Gilla
erber
  • Laddar…
Nu är väl det ändå inte så illa. Toleranserna för mätaren, i det här fallet +-2,8%, gäller väl ändå från uppmätt värde.
Generellt kan man väl ändå säga att en mätare som läser av i intervallet 0-40A inte är vidare exakt vid så små strömmar som en lågenergilampa.
Jag har själv en fluke trms (0-40A) och inte får jag där heller ett exakt värde om jag jämför med det uträknade.
 
mortirolo skrev:
Nu är väl det ändå inte så illa. Toleranserna för mätaren, i det här fallet +-2,8%, gäller väl ändå från uppmätt värde.
Generellt kan man väl ändå säga att en mätare som läser av i intervallet 0-40A inte är vidare exakt vid så små strömmar som en lågenergilampa.
Jag har själv en fluke trms (0-40A) och inte får jag där heller ett exakt värde om jag jämför med det uträknade.
Ja, så brukar man ju tänka, med är nog inte att lita på vid så små strömmar i det intervallet, även om mätområdet säger från noll. Det borde framgå av manualen vilka precision som gäller vid olika strömområden, men kanske tveksamt i biltemafallet, mer troligt för en fluke ;)
 
  • Gilla
Robot2.0
  • Laddar…
För mätinstrument så är oftast onogrannheten definierad i förhållande till fullt utslag.
 
Det står 2,8% + 10 displaysiffror i manualen vilket innebär +-0,10A på 40A området med noll ström.
 
erber skrev:
En kanske dum fråga, men om man mäter strömmen för en energiglödlampa på 14W så borde ju strömmen i ampere bli 14/230 dvs 0.06 A.
Inte helt korrekt då en energilampa brukar ha ganska lågt(dåligt) cosfi, typ 0,5..0,6. Strömmen du mäter är den skenbara. T.ex. en 14W lampa med ett cosfi på 0,55 kommer att dra 110 mA.
Och allt detta på grund av fasförskjutningen (ström och spänning ligger inte i fas med varandra) som kondensatorer och spolar i lampans elektronik skapar.
 
Hej

Hur mäter man på 3 fas? Jag har en bergvärmepump med tre fas och kanske nollan. Jag vet ungefär att pumpen drar 400Watt. Men om jag ska mäta med tångampmeter ska jag mäta runt varje fas separat och sen addera det?
 
Ja så kan du göra. Men om vi antar att pumpen drar lika mycket ström på varje fas så räcker det ju med att mäta en av faserna. Vill du utifrån mätvärdet på en fas beräkna den totala effekten så multiplicera med 3*230. Nolla eller inte spelar ingen roll.

Obs att det blir den skenbara effekten som du får här. Att mäta den aktiva effekten är besvärligare om man inte har ett instrument som mäter spänning och ström samtidigt.

Obs att mätvärdet kanske inte blir rätt om pumpen har en frekvensomriktare som orsakar en ful ström. Där kan ett TRMS-instrument krävas.
 
Tack för svaret Bo. (Jag har tagit bort det andra dubbelposten förresten). Men den kan dra olika från olika faser så det är bättre att mäta på alla tre om det går.

Intressanta observationer. Menar du att den drar inte konstant samma spänning och att den kan variera hela tiden. Så det blir fel att anta att det är 220V per fas? Ja i så fall så måste jag kunna mäta både ström och spänning. Pumpen är varvtalsstyrd förresten ;) Men det kanske räcker för min ändamål i alla fall om det är säg 5% mätfel.
 
Är den varvtalsstyrd så finns risk för betydligt högre fel vid mätningen, kanske 10-20 %

Skenbar effekt får man om spänning och ström inte ligger i fas med varandra, vilket sker om man kör motorer och andra stora induktiva laster. I detta fall med en varvtalssyrning så är nog det dominerande problemet övertoner på strömmen, den är inte sinusformad, vilket ställer högre krav på tångamperemetern, den behöver vara av typen TRMS för att ge ett korrekt mätvärde.

För ett korrekt värde kan du installera en energimätare i centralen som hanterar båda problemen med stor noggrannhet.
 
Installera ett separat mätare för just pumpen var en bra idé. I så fall vill jag ha en "smart" mätare som kan rapportera data via HTTP eller annat protokol till min smartahem DB/dashboard. Det kräver dock inblandning av en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.