Hej,

Vi har en bergvärmepump som är drygt 20 år, och den fanns på plats när vi flyttade in för två år sedan.

Jag har noterat att nivån med brine har sjunkit i plastkärlet och jag har fyllt på med några liter vatten en gång redan (förra vintern). Jag vill helst inte göra det igen (för nu börjar det bli dags igen) utan att veta vad koncentrationen sprit (?) är. Förra ägaren kanske har gjort samma sak.

Kan jag mäta detta på något bra sätt? Vad mer borde jag ta reda på (förutom var eventuell läcka är)?
 
Låna en refraktometer från närmsta rörfirma som pysslar med bergvärmeinstallationer.
 
Köp ren sprit och slå I nästa gång då annars
 
nino nino skrev:
Köp ren sprit och slå I nästa gång då annars
Är det viktigt att det är av samma typ som jag redan har i vätskan? (Om det nu finns flera varianter)
 
Om du har etanol i dag så funkar vilken brine-etanol som helst. Har du glykol eller nåt annat så är det ett annat läge.
 
Min är från -01 enl märkning och den är det sprit i
 
J jahallåja skrev:
Hej,

Vi har en bergvärmepump som är drygt 20 år, och den fanns på plats när vi flyttade in för två år sedan.

Jag har noterat att nivån med brine har sjunkit i plastkärlet och jag har fyllt på med några liter vatten en gång redan (förra vintern). Jag vill helst inte göra det igen (för nu börjar det bli dags igen) utan att veta vad koncentrationen sprit (?) är. Förra ägaren kanske har gjort samma sak.

Kan jag mäta detta på något bra sätt? Vad mer borde jag ta reda på (förutom var eventuell läcka är)?
Åk till en rörfirma som säljer värmepumpar och ta med dig en fyralitersdunk/spolarvätska som är rengjord så säger du bara att du ska ha sprit till värmepumpen så fixardom det.Vi tar 18kr liter,
 
useless useless skrev:
Om du har etanol i dag så funkar vilken brine-etanol som helst. Har du glykol eller nåt annat så är det ett annat läge.
Ok, ska se om jag kan finna någon info om vad man fyllde med från början. Det är en IVT Greenline compact 5 installerad 1999.
 
V växelventil skrev:
Åk till en rörfirma som säljer värmepumpar och ta med dig en fyralitersdunk/spolarvätska som är rengjord så säger du bara att du ska ha sprit till värmepumpen så fixardom det.Vi tar 18kr liter,
Okej, är det färdigblandad eller koncentrat?
 
J jahallåja skrev:
Okej, är det färdigblandad eller koncentrat?
Färdigblandat.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Ok, ska se om jag kan finna någon info om vad man fyllde med från början. Det är en IVT Greenline compact 5 installerad 1999.
Öppna kranen och lukta. Sprit känner man igen...
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Öppna kranen och lukta. Sprit känner man igen...
Kranen sitter extremt bökigt till, brevid bergvärmepumpen, längst in, längst upp under taket i vrån där den är installerad, så det går endast om man är en babygiraff att få fram nosen till kranen för att lukta.

Men vi slangade ur lite med en tunn slang, och det var tveklöst sprit i glaset.

Fyllde på två, tre nya liter etanolblandning. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.