[Mac med Apple-tangentbord och Apple-mus]
Jag tappar kontakten med mina bluetooth-enheter ett par gånger om dagen, och det blir altid värre framåt eftermiddagen.
Jag har installerat om systemet samt provat med andra enheter, men problemen kvarstår. Det började i våras och har blivit värre med tiden.

Jag börjar nu luta åt att det är nån form av störning i/runt huset. Laddboxar, elslingor etc etc. Jag skulle vilja hitta en mojäng som mäter omgivande strålning, och sedan presenterar detta på en graf.

Vad heter en dylik apparat och var kan man hitta den?
 
Tack för det. Den kostade ju några kronor, undras om det går hyra en dylik?

Bra idé med WiFi:t. Tänkte tanken precis när jag postat inlägget, ska testa detta!
 
C
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Bra idé med WiFi:t. Tänkte tanken precis när jag postat inlägget, ska testa detta!
Stäng av hela 2,4 GHz-bandet om du inte behöver det till något. De flesta Wifi-enheter klarar ju 5 GHz numera.
Mikrovågsugnar är en annan typisk störkälla på 2,4 GHz-bandet.
 
Jag tänker lite som att om man inte vet att en spektrumanalysator heter just "spektrumanalysator" så kommer man ha svårt att tolka resultatet. Det är inte en manick som är direkt enkel att använda, eller snarare, att förstå vad man ser.

Jag tror det är bättre investerad tid (och gratis) att flytta wifi etc som föreslagits i tråden.

Vissa wifi-enheter har också en begränsad spektrumanalysatorliknande funktionalitet - om det finns kanske det går att använda.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker lite som att om man inte vet att en spektrumanalysator heter just "spektrumanalysator" så kommer man ha svårt att tolka resultatet. Det är inte en manick som är direkt enkel att använda, eller snarare, att förstå vad man ser.
Jo, det håller jag med om. Jag svarade dock med utgångspunkt från att TS efterfrågade "en mojäng som mäter omgivande strålning, och sedan presenterar detta på en graf." och genom att länka till en pryl för 53000:- tänkte jag att ironin skulle gå fram...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju börja med att hämta hem appen "Wifi Analyzer" ( Android-telefon/Platta ). I den kan man se de nätverk, som finns både på 2,5 och 5 GHz-banden. Fungerar nästan som en spektrumanalysator. Man kan se hur breda signalerna är och även viss förekomst av störningar. Man ser enkelt om det t.ex. kommer in en bred signal, som riskerar att störa den kanal man själv vill utnyttja. Även bra när man ska planera sina nätverk, så man kan välja de kanaler, som inte ligger i närheten av andra starka eller breda signaler.
Exempel på bild :
Wifi-analysator visar signalstyrka över 2.4GHz-bandets kanaler på en smartphone-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Wifi Analyzer visar bara just WiFi. Man ser inga andra störkällor på samma frekvensband som t ex Bluetooth, Zigbee-prylar, etc.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du har en gammal AM-radio kan du testa att gå runt med den och leta störningar.
 
En AM-mottagare brukar bara gå upp till en dryg MHz. Den funkar nog för att detektera rena störningar i form av brus med brett spektrum, men inte för att hitta "riktiga" radiosändare som konkurrerar i mikrovågsbandet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Wifi Analyzer visar bara just WiFi. Man ser inga andra störkällor på samma frekvensband som t ex Bluetooth, Zigbee-prylar, etc.
Ja då har jag lurat mig själv, för ibland dyker det upp mycket smalare signaler ( delar av 1 kanal ) och utan ID och det har jag tolkat att det är störningar eller rena bärvågor. Jämför också de 2 normala signalerna och den mycket smalare (4 kanaler bred för -20 dB) och oidentifierade gula signalen .
Skärmdump av WiFi Analyzer-app visar signalstyrka över Wi-Fi-kanaler med färgade grafkurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Den kanske är smartare än jag tror och lyckas detektera andra saker också som sänder på en stabil frekvens.
Jag testade bara att lägga telefonen och några BT-prylar bredvid mikron och det enda jag såg var mina två WiFi-nät.
 
Den gula är väl bara ett nät som inte broadcastar sitt SSID?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.