Hej, jag har köpt en sommarstuga med sluten tank för avlopp, dvs. endast toalett. Huset är från 75 och saknar larm och givare för tömning. Hur ska jag veta när det är dags att tömma? Tanken är på 3 kubik med öppning för genomföring av mätpinne. Pinnen går nästan ned två meter, men var är gränsen för tömning? Tömdes för två månader sedan och pinnen markerar ca 90 cm.
// Tack på förhand.
 
Kanske en tömning varje år, vare sig det behövs eller inte.
Det är regeln om man har trekammarbrunn.
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
Tack, det stämmer och jag tror att det regleras av kommunen, men hur gör man där emellan för att ” läsa av” nivån?
 
Ni kan inte likställa en trekammarbrunn och en sluten tank på det viset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag har sluten tank som töms 1 gång om året men vill inte hamna i ett läge där tanken blir full. Söker därför svar på hur man mäter fyllnadsgraden i tanken.
 
Är det inte bara att beställa tömning när pinnen visar runt 1,8m?
 
Baserat på vad?
 
Japp det är min fråga. Behöver veta om det finns en standard för hur brunnarna ser ut och därmed måtten. Jag vill nämligen veta var på pinnen som markerar att det är dags. Är det runt 1 m? 1,5? eller runt 1,80? Dilemmat är att jag antar att denne på 3 kubik eftersom det är en sommarstuga.
 
tommib
Baserat på att tanken är 90% full då?

Det är ett felaktigt resonemang men jag gissar att det är basen. Felet består i att anta att tilloppet är exakt i ovankant och att det inte finns något annat i tanken samt att man antar att tanken är symmetrisk.

Att installera en nivågivare behöver inte vara så krångligt. Det finns en mängd olika varianter på Ebay, Amazon, Wish m.fl. Här är ett exempel.

https://www.amazon.com/Ultrasonic-L...2DNB4R6PNZX&psc=1&refRID=5ZW6MDGD42DNB4R6PNZX

Du måste ta reda på hur stor tanken är. Kan du öppna locket och se om den är symmetrisk.
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
Förstår, får kika på en mätare tack för länk! Tanken är från 1975 så jag hittar inga mått dessvärre. Men rent teoretiskt om pinnen är två meter innan den slår i botten så kan 1,80 vara krisläge och 1,50 dags att beställa tömning.
 
tommib
Det beror ju helt på hur tanken ser ut. Om det är en cylindrisk liggande tank med en manlucka som är 30 cm hög så kan 1,8 m vara överfull. Det är därför du måste klarlägga tankens geometri och var inloppet ligger. Det är bara att öppna och titta.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ja jag förutsatte nog att det var en symmetrisk liggande tank. Har aldrig reflekterat att det kan finnas osymmetriska tankar men det kan det såklart göra.:oops:
 
Cylindriska liggande tankar är ju rätt vanligt. Det framgår inte heller om det är tanken som är 2m eller om det är en nergrävd tank med 2m till rörände.

Det är för mycket okänt för att man ska kunna svara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.