Om man mäter med en spänningsprovare mellan fas och jord ute i anläggningen, finns det någon risk att man får spänning på jordad utrustning eller t. ex. vattenledningar i huset i samma stund som man mäter? Om ja, kan detta rent av vara farligt i en anläggning utan jordfelsbrytare?
 
En spänningsprovare drar så oerhört lite ström att den inte märkbart kan orsaka en spänning i jordade delar. Om man däremot orsakar kortslutning mellan fas och jord kan jordade delar få en spänning på t.ex. 115 V tills säkringarna eller jordfelsbrytaren hunnit lösa ut.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Ja och nej. De flesta spänningsprovare kan mäta med en belastning, en belastning som löser ut en JFB, dvs i häraden 30 mA eller mer.

Det är alltså farligt att sätta ena mätpinnen mot fas och hålla den andra mellan fingrarna.

Det är dock inte farligt att mäta mellan fas och skyddsjord eftersom skyddsjord just är skyddsjord, dvs jordad. Det uppstår ingen farlig beröringsspänning mellan skyddsjord och moder jord med en spänningsprovare pga av den låga strömmen.

Men om du mäter i en halvfärdig eller trasig anläggning där skyddsjord hänger i luften så kan det potentiellt blir farligt. Men du behöver inte mäta så. I grunden mäter spänningsprovare med en låg och ofarlig ström. För moderna spänningsprovare krävs ett speciellt handgrepp. Äldre spänningsprovare kan dock vara farliga.

Vid en stum kortslutning mellan fas och skyddsjord uppstår dock en farlig beröringsspänning mellan skyddsjord och moder jord. Den är det tänkt att säkringen och/eller JFBn ska ta hand om.
 
  • Gilla
Stig-Helmer och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vid en stum kortslutning mellan fas och skyddsjord uppstår dock en farlig beröringsspänning mellan skyddsjord och moder jord. Den är det tänkt att säkringen och/eller JFBn ska ta hand om.
Och en sådan kortslutning får man till om man lyckas sätta exv. en digitalmultimeter på ström-mätning snarare än spänning som det var tänkt.

Tiden kopplingen blir farlig är dock typiskt försvinnande kort, eftersom mätaren kommer att antingen skjuta en säkring eller explodera under spektakulära och eventuellt farliga former; detta beroende på kvalitet och konstruktion av mätaren.

Om man använder en ren spänningsmätare så undviker man den risken. Men den är värd att påpeka. Spänningsmätning är i allmänhet ofarlig, när man mäter ström så behöver man tänka efter före.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det är därför man har en tångamperemeter, då finns inte problemet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Aha, då förstår jag, tack till er för svar. En spänningsprovare har alltså underförstått en så hög resistans att strömmen alltid blir låg?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Aha, då förstår jag, tack till er för svar. En spänningsprovare har alltså underförstått en så hög resistans att strömmen alltid blir låg?
Ja
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är därför man har en tångamperemeter, då finns inte problemet.
Njae, man har en sådan också. Den hjälper när man skall mäta större strömmar, kan komma åt en enkel ledare (t ex i en apparat) och man inte har så höga krav på mätnoggrannhet.

Det hjälper dock inte vad gäller risken med spänningsmätning med exv. en DMM (strömtänger är notoriskt dåliga på att mäta spänning).

I stort sett alla DMM:er (med någon funktionalitet) kan mäta ström och då finns alltid risken att man ställer den fel. (Fluke och andra klarar av det utan större problem, men det är inte allt på marknaden som är Fluke, Brymen, el dyl). Så varje gång man mäter spänning med en DMM så bör man vara uppmärksam.
 
S Stig-Helmer skrev:
Aha, då förstår jag, tack till er för svar. En spänningsprovare har alltså underförstått en så hög resistans att strömmen alltid blir låg?
Inte alltid, som jag skrev.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
strömtänger är notoriskt dåliga på att mäta spänning
Håller inte med. Min billiga https://kaiweets.com/products/kaiweets-ht208d-inrush-clamp-meter-t-rms-6000-counts har i princip lika eller bättre värden än en Fluke 325, mäter högre spänning och ström.

Vad är i din mening gränsen för att mäta dåligt ?


Tabell över noggrannhet för mätinstrument med räckvidd, upplösning och noggrannhet för DC/AC spänning och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med mätområden och precision för motstånd, kapacitans, frekvens, arbetscykel och temperatur i elektronisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Håller inte med.
Med tången naturligtvis!

Om man använder mätsladdarna så har man inte risken med att mäta ström när man avsåg spänning. PSS som om man använder en ren spänningsmätare som saknar strömmätningsfunktion.

OM, man har en strömtång, eller en ren spänningsmätare så föreligger inte ovanstående risk om inte annat eftersom man med extremt stor sannolikhet i så fall redan är medveten om problemet. (Gäller särskilt de som äger strömtänger.)

MEN om man inte har dylika, utan en mer vanligt förekommande DMM, och måste fråga om vilka risker som finns, så är varningen ovan på sin plats.

(Därav rekommendationen att börja med en ren spänningsmätare med fast anslutningskablar. Det minskar risken för fel.)
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja och nej. De flesta spänningsprovare kan mäta med en belastning, en belastning som löser ut en JFB, dvs i häraden 30 mA eller mer.

Det är alltså farligt att sätta ena mätpinnen mot fas och hålla den andra mellan fingrarna.

Det är dock inte farligt att mäta mellan fas och skyddsjord eftersom skyddsjord just är skyddsjord, dvs jordad. Det uppstår ingen farlig beröringsspänning mellan skyddsjord och moder jord med en spänningsprovare pga av den låga strömmen.

Men om du mäter i en halvfärdig eller trasig anläggning där skyddsjord hänger i luften så kan det potentiellt blir farligt. Men du behöver inte mäta så. I grunden mäter spänningsprovare med en låg och ofarlig ström. För moderna spänningsprovare krävs ett speciellt handgrepp. Äldre spänningsprovare kan dock vara farliga.

Vid en stum kortslutning mellan fas och skyddsjord uppstår dock en farlig beröringsspänning mellan skyddsjord och moder jord. Den är det tänkt att säkringen och/eller JFBn ska ta hand om.
Följdfråga på det du skrev. Har funderat ibland när jag spänningsmäter och när man flyttar den ena mätproben från nolla till jordblecket. Då har man ju kvar den andra proben mot fas - om man skulle råka komma åt sitt finger/hand med den andra proben som är ”i luften”. Hade man fått en stöt då?
 
F Fredrik K80 skrev:
Följdfråga på det du skrev. Har funderat ibland när jag spänningsmäter och när man flyttar den ena mätproben från nolla till jordblecket. Då har man ju kvar den andra proben mot fas - om man skulle råka komma åt sitt finger/hand med den andra proben som är ”i luften”. Hade man fått en stöt då?
Nej.
Du har minst 10 MOhm intern resistans i instrumentet mellan mätproberna (i ett digitalt instrument).
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
A
F Fredrik K80 skrev:
Följdfråga på det du skrev. Har funderat ibland när jag spänningsmäter och när man flyttar den ena mätproben från nolla till jordblecket. Då har man ju kvar den andra proben mot fas - om man skulle råka komma åt sitt finger/hand med den andra proben som är ”i luften”. Hade man fått en stöt då?
Tycker mig se den frågan besvarad i inlägg #3 men jag kanske missförstår dig.

Spänningsprovare har en väldigt hög inbyggd impedans förutom när man använder vissa modellers jfb-test-funktion då blir strömmen nog hög att lösa en vanlig jfb på 30 mA. Annars inte
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Följdfråga på det du skrev. Har funderat ibland när jag spänningsmäter och när man flyttar den ena mätproben från nolla till jordblecket. Då har man ju kvar den andra proben mot fas - om man skulle råka komma åt sitt finger/hand med den andra proben som är ”i luften”. Hade man fått en stöt då?
Ja, räkna med det. Äldre spänningsprovare kunde fungera så att de alltid mäter med hög belastning när de är "kalla", för att därefter sänka strömmen inom nån sekund. Man kunde alltså inte mäta mellan fas och skyddsjord utan att lösa JFBn, utan man var tvungen att mäta nån sekund mellan fas och nolla först och sedan snabbt flytta över pinnen från nolla till skyddsjord.

Moderna spänningsprovare mäter alltid med en låg och ofarlig ström. De har en knapp på vardera handtag som båda måste hållas in för att mäta med en hög ström. Man ska i detta läge inte kunna nå provspetsarna...
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.