Bor i lägenhet från 40-talet med självdragsventilation.

Är det en luftflödesmätare jag ska ha om jag vill mäta luftflödet mellan tilluft via hål ovan fönster och frånluftskanalerna i köket och badrummet?

Föreningen hade ventilationstekniker här för ett år sedan som rengjorde alla kanaler i huset och mätte flödet. Det var då bra i min lägenhet.

Men nu tycker jag luften känns mer stillastående. När jag lagar mat försvinner inte lukten lika snabbt i köket. Den stannar kvar, sprider sig till andra rum och häromdagen kände jag att en tröja som hängt framme på en stol i hallen där badrummet är luktar matos. Tycker även att det luktar matos i vardagsrummet än vad det gjort tidigare.

Har sett att man kan hyra luftflödesmätare, men lite osäker på vilken jag ska hyra.

Tänkte det kunde vara bra att mäta själv innan föreningen tar hit någon.
 
Claes Sörmland
Har man installerat fläkt i frånluftskanalerna eller är det original självdrag från 1940-talet? Självdrag fungerar egentligen bara bra på vintern eller när vinden ligger rätt för att dra luft genom kanalerna. På vår, sommar och höst får man vädra genom att öppna fönstret.

Av det här skälet brukar OVK av självdragssystem mest handla om att kolla att kanalerna inte är blockerade. Normflöden kan inte mätas in.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man installerat fläkt i frånluftskanalerna eller är det original självdrag från 1940-talet? Självdrag fungerar egentligen bara bra på vintern eller när vinden ligger rätt för att dra luft genom kanalerna. På vår, sommar och höst får man vädra genom att öppna fönstret.
Det sitter en fläkt på taket. Vet ej om det är original
 
Claes Sörmland
Dåså, då kan det mätas flöden!
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade bett föreningen undersöka.

Det är inte helt ovanligt att någon okunnig är kreativ i samband med renovering. Tex monterar en motorfläkt i köket istället för en fläktkåpa, som stör hela husets luftflöde.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eller motorskyddet har löst ut...
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade bett föreningen undersöka.

Det är inte helt ovanligt att någon okunnig är kreativ i samband med renovering. Tex monterar en motorfläkt i köket istället för en fläktkåpa, som stör hela husets luftflöde.
Svårt att visa på något. Och är det inget fel åker jag väl på att betala dyrt. Därför jag tänkte det kanske var värt att hyra och mäta själv först. Men det kanske är svårt att mäta för en amatör.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[länk]

Men du behöver ju projekteringshandlingarna från föreningen så du har förväntade flöden att jämföra med.
Aha, trodde det fanns ett standardvärde för ett bra klimat. Dels för hälsa, syre etc., dels för att undvika mögel om det är för dåligt flöde.

Tack för länken. En sådan jag tänkt på
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller motorskyddet har löst ut...
Ska gå upp och lyssna. Borde man inte kunna höra fläkten om den är på eller stannat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M marp68 skrev:
Aha, trodde det fanns ett standardvärde för ett bra klimat. Dels för hälsa, syre etc., dels för att undvika mögel om det är för dåligt flöde.

Tack för länken. En sådan jag tänkt på
Det finns en de facto-standard som är ett minimiflöde per typ av rum och ett miniflöde per kvadratmeter. Eftersom det kostar att ventilera mer luft på energisidan så lägger man sig där. Vi utredde det i en tråd för en tid sedan och det hela går tillbaka till en enda fackbok som en ventilationskonsult skrev för många år sedan. Det är ett litet land så det är lätt att bli auktoritet i en smal bransch här...
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
OVK protokollet brukar innehålla projekterade värden. Använde det som referens.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller motorskyddet har löst ut...
Då borde det ju gått ett A-larm. Men man vet ju inte om det finns iofs. Däremot borde det finnas ett sånt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan ringa teknikerna då jag vet vilken firma det a
I Installation skrev:
Då borde det ju gått ett A-larm. Men man vet ju inte om det finns iofs. Däremot borde det finnas ett sånt.
Fläkten verkar fungera som den ska
 
Kommer bli svårt för dig att jobba med en Svema. De är inte ens lätta för en yrkesman. Så här fungerar det:

Friskluftsflöde (q1): Beräknat på 60 m2 bostadsyta. q1 = 0,35 l/s x 60 m2 = 21 l/s.

Frånluftsflöde (q2): Beräknat på ett kök, ett badrum = 1x10 + 1x15 = 25 l/s.

Dimensioneringsflödet blir då det högsta av de två, d.vs 25 l/s.

Sen får du inte glömma att om du t.ex har balkongdörren öppen kommar all tilluft därifrån och beroende på hur din lägenhet är utformat kan det ställa till med de här problemen. Bästa brukar vara att ha fönster ventilen mycket öppen i köket eller t.o.m öppna fönstret lite vi matlagning.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.