411 läst · 9 svar
411 läst
9 svar
Mäta krypström, Ampere?
Jag försöker kolla krypström på motorcykel samt hur mycket en digital hastighetsmätare med klocka etc drar i standby.
Jag kopplade loss minuskabeln på 12V batteri och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men strömmen går inte igenom multimeter från batteriet till minuskabel eftersom hastighetsmätarens display inte lyser och multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.
Gör jag fel och ska man göra på annat sätt?
Jag kopplade loss minuskabeln på 12V batteri och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men strömmen går inte igenom multimeter från batteriet till minuskabel eftersom hastighetsmätarens display inte lyser och multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.
Gör jag fel och ska man göra på annat sätt?
Produkter som diskuteras: "Multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Husägare
· Skåne
· 1 462 inlägg
Bytte du plats på mätprobarna i instrumentet?
Moderator
· Stockholm
· 52 205 inlägg
PÅ många multimetrar har du en speciell anslutning för att mäta ström. Skulle du råka ställa in strömmätning samtidigt som mätsladdarna än ikopplade för att ex. mäta batterispänningen, så är instrumentet nästan en ren kortslutning. Därför egen anslutning för strömmätning.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 361 inlägg
Är det inte tvärtom som ger kortis, sladdarna sitter på strömmätning och man mäter spänning med instrumentet.H hempularen skrev:
Vet att mitt instrument ger ifrån sig en ton när man har detta inställt just för att inte mäta.
Medlem
· Blekinge
· 10 350 inlägg
Läckström och standby-ström borde inte vara mer än 500 mA så det vanliga uttaget för strömmätningen borde vara OK. Dina mätsladdar ska vara kopplade till COM och det röda uttaget.
Jag är inten specialist på MC men på min bil hade jag lossat pluskabeln, anslutit metern mellan den lösa pluskabeln och batteripluskontakten. Som test an man tända tändningen och ser om det blir resultat. Sedan kan du slå av tändningen och se i bästa fall läckströmmen.
Jag är inten specialist på MC men på min bil hade jag lossat pluskabeln, anslutit metern mellan den lösa pluskabeln och batteripluskontakten. Som test an man tända tändningen och ser om det blir resultat. Sedan kan du slå av tändningen och se i bästa fall läckströmmen.
Du gör rätt. Multimetern kopplad i serie med det som ska mätas.C Chippe skrev:Jag försöker kolla krypström på motorcykel samt hur mycket en digital hastighetsmätare med klocka etc drar i standby.
Jag kopplade loss minuskabeln på 12V batteri och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men strömmen går inte igenom multimeter från batteriet till minuskabel eftersom hastighetsmätarens display inte lyser och multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.
Gör jag fel och ska man göra på annat sätt?
Det är nästan standard att en lånad multimeter har trasig säkring på strömmätningskopplingen - dessutom brukar det vara en skitdyr Bussmansäkring - ibland i serie med en 5x20 mm glasrörssäkring¹. - är det egna multimetern så bör du själv veta när du klantade dig sist och brände säkringen och har ingen annan än att dig själv skylla om varför den inte byttes fortast möjligt efter händelsen...
Strömtång som klarar DC-mätning klarar typ >90% av strömmätningarna utan att behöva lossa kabel, men de är inte bra på låga strömmar, så ibland behöver man riktig multimeter med strömmätningsläge.
¹ bussmansäkringen skall ta fallet och har brytförmågan när mätpinnarna är i amperemätningsläget och stacks in i 400V uttaget av misstag - glasrörsäkringen går före bussmansäkringen och sparar den när man mäter på klenspänning som under 50 Volt typ men har inte brytförmåga och istället skapar ljusbåge som leder strömmen vidare om det tex. skulle kopplas över 400 Volt.
Strömtång som klarar DC-mätning klarar typ >90% av strömmätningarna utan att behöva lossa kabel, men de är inte bra på låga strömmar, så ibland behöver man riktig multimeter med strömmätningsläge.
¹ bussmansäkringen skall ta fallet och har brytförmågan när mätpinnarna är i amperemätningsläget och stacks in i 400V uttaget av misstag - glasrörsäkringen går före bussmansäkringen och sparar den när man mäter på klenspänning som under 50 Volt typ men har inte brytförmåga och istället skapar ljusbåge som leder strömmen vidare om det tex. skulle kopplas över 400 Volt.
Produkter som diskuteras i tråden