Jag har ett garage där en luftvärmepump installerades för 2-3 år sedan och jag är intresserad av att kunna mäta hur mycket el den förbrukar. Fram till 1/1 2023 då vårt fasta elavtal löper ut (kallad dagen D) så bekymrar jag mig inte så mycket för elförbrukningen men efter det, om det nu kvarstår höga elpriser, kunde det vara intressant att faktiskt mäta hur mycket el som går åt.

Jag har en ganska ny undercentral och luftvärmepumpen är avsäkrad med en egen 10A säkring. Jag har hittat några 3-fas energimätare för en hel central men de kostar mer än de smakar men finns det några enkla (läs inte alltför dyra) mätare som man kan montera i centralen för att mäta just denna enfasgrupps förbrukning?
 
M Maledictus skrev:
Fram till 1/1 2023 då vårt fasta elavtal löper ut (kallad dagen D) så bekymrar jag mig inte så mycket för elförbrukningen men efter det, om det nu kvarstår höga elpriser, kunde det vara intressant att faktiskt mäta hur mycket el som går åt.
Tyvärr är det många som har den inställningen. Inte förrän det börjar kosta så bryr sig folk om sin elförbrukning. Om alla hade gjort sitt till för att spara på planetens resurser (även vatten) så hade vi med stor sannolikhet haft en mycket bättre situation.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det många som har den inställningen. Inte förrän det börjar kosta så bryr sig folk om sin elförbrukning. Om alla hade gjort sitt till för att spara på planetens resurser (även vatten) så hade vi med stor sannolikhet haft en mycket bättre situation.
Naturligtvis blir det med uppenbart när det blir dyrare men eftersom elen redan kostar sedan tidigare så har man ju redan funderat på förbrukningen. Det är ju bl.a. därför jag har satt in en luftvärmepump i garaget istället för att ha kvar de gamla elelementen som satt där när vi flyttade in.

Men nu handlar det ju om att faktiskt mäta förbrukningen, inte en ideologisk frågediskussion om resurshantering.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
harka harka skrev:
den här är för montering i t.ex. elcentral och mäter enfas:

[länk]

billigare än trefasmätare... men fortfarande en peng för att stilla sin nyfikenhet, eller för att se inverkan av förändringar (sänkt temperatur eller andra förbättringar/försämringar)
Tack så mycket! Får se om jag väljer att lägga några slantar på det eller struntar i det. Jag har ju en tiogradersfunktion på värmepumpen men nu när den är ställd på 18 grader (som är det lägsta förutom 10 grader) så visar termometern 11 grader i garaget så jag får experimentera lite och se.
 
Jag satte mätning med en enfasmätare direkt när jag installerade min luftvärmepump i garaget för 3 år sedan.
Men sedan byggde jag ut "smarta-hemmet" till att även innefatta garaget, och då blev det en Zwave-puck i en kopplingsdosa.
Pucken innehåller ju även en brytare, men jag använder den bara för mätning.
Då får du både loggning på förbrukningen men även momentan effekt.
Gamla enfasmätaren har fått sitta kvar som kontrollmätare.
Kul att följa upp, och man kan efer en tids loggning se var det verkligen finns energi att spara, och vad man kan lämna utan åtgärd eftersom det inte är någon stor förbrukare.

En industriell miljö med elskåp, rörledningar och kabelkanaler nära ett fönster och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fiskarn87 skrev:
För du vill inte ha en sån?

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQiA4uCcBhDdARIsAH5jyUlYIh-wOXtskzp5A4-SYeg-TuGgPRkAofu_dxMNL9WHti6aa73tqxIaAjUnEALw_wcB

Eller sitter den inte i ett vägguttag?
Tyvärr inte. Den är fast monterad i centralen. Men tack ändå!
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag satte mätning med en enfasmätare direkt när jag installerade min luftvärmepump i garaget för 3 år sedan.
Men sedan byggde jag ut "smarta-hemmet" till att även innefatta garaget, och då blev det en Zwave-puck i en kopplingsdosa.
Pucken innehåller ju även en brytare, men jag använder den bara för mätning.
Då får du både loggning på förbrukningen men även momentan effekt.
Gamla enfasmätaren har fått sitta kvar som kontrollmätare.
Kul att följa upp, och man kan efer en tids loggning se var det verkligen finns energi att spara, och vad man kan lämna utan åtgärd eftersom det inte är någon stor förbrukare.

[bild]
Det var ju smart. Jag kan ju förstås montera en dosa mellan central och pump och montera en puck i den. Stort tack för tipset!
 
M Maledictus skrev:
Det var ju smart. Jag kan ju förstås montera en dosa mellan central och pump och montera en puck i den. Stort tack för tipset!
Om du inte har Z-Wave-nät så kan du gå på en wifi-styrd enhet istället. En sån här fick jag ganska lätt plats med inuti höljet till en värmepumps arbetsbrytare (på/av vippa på väggen).
https://www.styrahem.se/p/512/infalld-strombrytare-effektmatning-wifi-shelly-1pm
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Om du inte har Z-Wave-nät så kan du gå på en wifi-styrd enhet istället. En sån här fick jag ganska lätt plats med inuti höljet till en värmepumps arbetsbrytare (på/av vippa på väggen).
[länk]
Jag har en Nexa Bridge X så jag kan köra både z-wave och vanliga nexaprylar (433,92 MHz). Hittade dock ingen bra inbyggnadsmottagare som inte var dimmer eller avsett för att placera i ett eluttag så jag får leta vidare lite. En wifi-puck kan bli lite svårt för då behöver jag nog köpa en förstärkare med för wifi når inte till garaget idag.
 
Det finns mänger med Z-wave-reläer för inbyggnad.
Bara välja en som din kontroller fixar att prata med :)
https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
https://www.styrahem.se/c/225/infalldpuck

Redigerat: obs, kolla så att de stödjer strömmätning. Utgick från att alla gör det men det står inte så på alla, så jag vet inte om de utelämnat detta eller om de verkligen inte stödjer mätning.
 
Redigerat:
Nu framgår det inte vilken pump du har men på min som jag har i garaget kan jag följa upp förbrukning via appen.
Energianvändningsdata. Dygnsvy, stapeldiagram, ström (4.1 kWh), tidigare (6.2 kWh), ingen kylning, uppvärmning jämförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.