Har en äldre Metro Typ 2002 varmvattenberedare.

Denna är inkopplad på 2 10 A säkringar i en normcentral.

Kan man koppla en 1-fasmätare till varje fas då eller är det bättre med en 3-fasmätare?

Vilka alternativ finns?
 
Två enfasmätare kommer inte att bli rätt. Det är en trefasmätare som krävs. Skulle du hitta en enfasmätare som klarar 400V så fungerar det också. Men jag vet inte att jag sett någon sådan.
 
A Avemo skrev:
Två enfasmätare kommer inte att bli rätt. Det är en trefasmätare som krävs. Skulle du hitta en enfasmätare som klarar 400V så fungerar det också. Men jag vet inte att jag sett någon sådan.
Ok är det självklart man sätter trefasmätaren i centralen eller kan man sätta en kapsling brevid maskinen lika gärna? Vad är brukligt?
 
Jag skulle "samla" och märka upp alla "apparater" vid centralen i stället för att sprida ut dem i hela huset.
 
B
Finns det plats i centralen är det självklart där man placerar den. Men om centralen är full och sitter fullt synligt i vardagsrummet kanske man kan placera den vid objektet den mäter istället.

Decentralisering, framförallt om man kryddar med något dussintal smarta enheter utplacerade i diverse dosor/kopplingslådor, kan försvåra felsökning i framtiden en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.