Hej!
Jag bor på en gård, och bor själv i huvudhuset, och hyr ett mindre hus som fins på gården.
I detta hus finns en elmätare av gammal modell, med en snurrande skiva som driver ett räkneverk. Tidigare har hyresgästen och jag läst av elmätaren varje månad, och sedan har han betalt för det antall kwh han förbrukat enligt det pris jag fått på min elräkning.
Från det centrala säkringsskåpet på gården , går det en 3-fasledning till det hus jag bor i, och en annan likadan till det huset jag hyr ut.
Nu när strömmen blivit så dyr i perioder, känner jag ett behov av att hyresgästen betalar för vad den el han förbrukar, faktisk kostar, och då duger det inte längre med att enbart veta hur många kwh han förbrukat under månaden, men också vad elen har kostat när han förbrukade den.
Jag har Tibber som el-leverantör, och tidigare fanns det något som hette Watty man kunde koppla på utgående 3-faskabel, som kunde mäta både när ovh hur mycket el som förbrukades, men enl Tibber finns denna apparat inte längre.
Har någon ett förslag på hur man smartast och enklast får koll på detta?
Det borde i dessa dagar vara fler än mig som har detta problem.

Mvh Hamsun i Tanumshede
 
Låter snålt. Vad har du för elavtal? Räcker det inte med den månadsvisa fördelningen ni har idag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
H hamsun skrev:
Hej!
Jag bor på en gård, och bor själv i huvudhuset, och hyr ett mindre hus som fins på gården.
I detta hus finns en elmätare av gammal modell, med en snurrande skiva som driver ett räkneverk. Tidigare har hyresgästen och jag läst av elmätaren varje månad, och sedan har han betalt för det antall kwh han förbrukat enligt det pris jag fått på min elräkning.
Från det centrala säkringsskåpet på gården , går det en 3-fasledning till det hus jag bor i, och en annan likadan till det huset jag hyr ut.
Nu när strömmen blivit så dyr i perioder, känner jag ett behov av att hyresgästen betalar för vad den el han förbrukar, faktisk kostar, och då duger det inte längre med att enbart veta hur många kwh han förbrukat under månaden, men också vad elen har kostat när han förbrukade den.
Jag har Tibber som el-leverantör, och tidigare fanns det något som hette Watty man kunde koppla på utgående 3-faskabel, som kunde mäta både när ovh hur mycket el som förbrukades, men enl Tibber finns denna apparat inte längre.
Har någon ett förslag på hur man smartast och enklast får koll på detta?
Det borde i dessa dagar vara fler än mig som har detta problem.

Mvh Hamsun i Tanumshede
https://www.styrahem.se/p/629?gclid...cXdrTrqDwLWUYATOVKr1JGSSKtRCcOxhoCJcgQAvD_BwE
 
Orno och eastron har elmätare med rs485/modbus stöd. Sätt upp en sådan och läs av mätarställningen varje timme.
 
+1 på eastron som faktiskt finns MID-certifierad, vilket jag tycker är en rimlig nivå när man ska vidaredebitera elkostnader
 
Orno or-we-517 ska också vara MID godkänd.
 
T
Kan du inte räkna ut procenten bara? Om hans elförbrukning motsvarar tex 30% av totalförbrukningen så betalar han 30% av månadskostnaden?

Känns både överkurs och snålt att räkna på exakt vilka tider han förbrukar el på. Antar att ni förbrukar el på ungefär samma tider ändå.
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@hamsun för att kunna kräva betalt från hyresgästen så måste mätaren vara godkänd för debitering,

[länk]
”Skall mätvärdet användas för att debitera kostnaden för en förbrukning så skall mätaren vara godkänd enligt MID”

[länk]
Tror det bara gäller riktiga elbolag. Men det finns ju liksom ingen anledning till att inte välja en MID-mätare även i privata fall.
 
Höghus Höghus skrev:
Det kan vara bra att veta att om du debiterar faktisk förbrukning skall du också betala in moms. Om jag tolkar rätt slipper man det om man går på schablon.
[länk]

/Höghus
Det stämmer. Man måste momsredovisa. Men man kan även då lyfta momsen på mätutrustningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
för att kunna kräva betalt från hyresgästen så måste mätaren vara godkänd för debitering,
Det är inte tillåtet att ta betalt på det viset , ska vara separat abonnemang för det huset. Det räknas som egen enhet när det hyrs ut. lite annorlunda om ägaren använder i egen regi , tex verkstad/förråd eller på annat sätt.
Så tala tyst om allt i detta.
 
engs
Demmpa Demmpa skrev:
@hamsun för att kunna kräva betalt från hyresgästen så måste mätaren vara godkänd för debitering,

[länk]
”Skall mätvärdet användas för att debitera kostnaden för en förbrukning så skall mätaren vara godkänd enligt MID”

[länk]
Gäller det även mellan två privatpersoner? Dvs jag förutsätter nu att han hyr ut privat och inte genom företag.
Man brukar prata om "jämbördiga parter" i dessa sammanhang.
Vilket innebär att mellan företag (eller kommunen, myndighet etc) mot privatpersoner så finns det ofta tvingande lagkrav på t.ex. vattenmätare / energimätare etc. Därför att man kan anta att slutkunden är i underläge vad gäller kunskapsnivån så denna skyddas av lagen.

Men mellan t.ex. två företag som man kan anta har eller kan köpa kompetensen, så kan dessa sinsemellan ha vilka krav eller så som helst bara de är överens.Det kan vara t.ex. att mätaren ska vara MID-godkänd, men också att de ska betala efter hur mycket det regnar på midsommar, typ.

Men hur det är mellan två privatpersoner vet jag ej men tror de också räknas som jämbördiga parter.
 
OM jag inte är ute helt fel nu , så gäller det även attefallshus som hyrs ut. Läste om det någonstans och det var visst någon som frågat ( Nätägare ) om det, Varför fråga och väcka björnen, kan man tycka bättre fråga en gång för lite i bland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.