Hej alla!

Jag har problem med högt buller från ventilationen, ett FTX-system. Fläktleverantören/installatören har gjort en kontrollmätning som jag är lite tveksam över och tänkte kolla med er vad ni säger.

Han som mätte hade en handhållen mätare. Han mätte med mitt i rummet på 1,80 cm höjd. Han placerade sig med kroppen mellan frånluftsventilen och ljudmätaren, som han höll i med utsträckt hand. Uppfyller denna mätning de standarder som finns? Vilka standarder för mätning av ventilationsbuller finns? Resultatet från mätningen blev precis under 30dB.

När jag mäter med appen Buller på en iPhone SE (som ska vara kalibrerad enligt appen Buller) får jag betydligt högre värden, mellan 35dB - 38dB. Kan det skilja så mycket trots att appen ska vara kalibrerad?

Om man vill få en oberoende mätning gjord, vilka företag finns det som gör sådana?

Tacksam för alla svar.

//N
 
Åsa Lund
Jag hade absolut inte litat på en telefon.
Ring miljöförvaltningen och fråga om konsult?
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Ladda ner arbetsmiljöverkets bullerapp. Vi låter utföra många riktiga bullermätningar på jobbet och ofta stämmer deras app väldigt bra.

Men det finns många företag som i princip bara mäter buller och redovisar detta till myndigheter och liknande. Lär inte vara några konstigheter att låta dem göra det privat.
 
  • Gilla
Nisse1984
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.