Hej!

Jag håller på att byta plåttak på huset och har precis monterat takfotsregeln och fräst ut för, samt monterat rännkrokarna. När jag sedan för att testa lade dit takfotsplåten inser jag att det kan bli knepigt att sätt dit rännan efteråt. Flärpen som ska vikas ner hamnar ju precis bakom takfotplåten så den inte går att komma åt. I vilken ordning brukar det göras?

/Mats
 
Om du använder en väldigt djup takfotsplåt kan det vara nödvändigt (dvs om plåten går djupt ner i rännan). Annars borde det inte vara något större problem, om du inte placerat rännkrokarna för långt in. Om så är fallet, blir risken då att rännan hänger för nära taket och vattnet kan forsa förbi vid kraftiga regn (tyvärr har jag så på mitt hus, där jag inte monterat själv).
 
Jag beställde ett komplett tak på byggfirman med färdigbockade rännkrokar. Plannja tak och fotplåt samt Lindab krokar och ränna. Fotplåten är väl en standardmodell och krokarna bockade enligt någon standardmall antar jag. När jag tittar på Planjas monteringsinstrktioner ser det likadant ut som det blir för mig. Den inre flärpen blir omöjlig att komma åt i efterhand. Om jag skulle sätta rännan längre ut skulle inte takfotsplåten nå fram till rännan vilket den tydligen ska göra enligt Planjas instruktioner.

Nu är det väl inget problem att sätta upp rännan först förutom att den blir lite i vägen samt riskerar att skadas när plåtarna ska upp.

/Mats
 
Sätt taket först men lämna nedersta skruvraden så kan du sticka in takfotsplåten och skruva nedersta raden när du satt rännan.
 
Ja det var ju en bra idé. Googade i och för sig lite på montering av hängrännor och hittade en hel del bilder där rännorna monterades före taket. Det var mest tegeltak på bilderna jag hittade.

Det jag tänkter är väl kanske att man vill dra fast en skruv längst ner först när man riktar in plåten efter takfoten. Men man kan ju å andra sidan dra upp skruven och sticka in takfotsplåten. Jag tycker att både taktillverkare och tillverkare av takavvattning har ganska bristfälliga monteringsanvisningar som utelämnar mycket.

Jag monterar rännkrokarna i urfrästa spår i bärläkten men jag tycker att rännan kommer väldigt högt upp. Jag fick krokarna bockade dör jag köpte taket. Kan det finnas olika krokar beroende på om man monterar direkt på roten eller om man monterar på läkten eller ska dom sitta så högt upp?

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.