Hej!

Vi håller på att renovera vårt badrum och har valt att ha utanpåliggande rör. Vi ska ha takdusch, tvättställsblandare och golvbrunn i mässing och har nu kommit till rören. Koppar eller förkromat passar inget vidare till mässing, så vi är alltså ute efter mässingrör.

Hur är det med att ha mässingsrör som vattenledningar i badrum? Har läst en del om blyutfall och vill veta mer innan vi bestämmer något. Har förstått att det främst är hus med egen brunn och aggressivt vatten som lättast kan få blyutfall med mässingsrör/blandare, men vi har kommunalt vatten (lägenhet centrala Göteborg), är risken lika stor här?

Tack på förhand!

/Kalle
 
Varför inte infällda rör?
 
Korrosionen i koppar- och mässingsrör är beroende av vattnets pH-värde, är det för lågt ökar risken. Detta är som du skriver främst om man har egen brunn med surt vatten. Kommunala reningsverk reglerar i allmänhet pH-värdet så det är svagt basiskt (gärna över 8) för att förhindra detta. Så är det i Stockholm, slå en signal till vattenverket och fråga vad dom gör för att hålla pH-värdet, det bör inte vara några problem om de håller vattnet basiskt.

Tillägg: bly och kopparutfall är ju framförallt ett problem om man dricker vattnet, men du dricker väl sällan från badrummet, och framförallt inte från varmvattnet som får mer utfall pga temperaturen.
 
Redigerat:
Kommer ju inte att bli snyggt, om man inte gillar ärgad mässing. Alternativet att polera ofta. Klarlack håller inte så länge i badrumsmiljö med kondens på rören.
 
falkn skrev:
Varför inte infällda rör?
Vi valde utanpåliggande innan mässingsblandarna kom på tal, och då jag är estetiskt lagd tycker jag inte att krom och mässing går ihop. Nu i efterhand skulle vi valt infällda men hantverkarna har snart kaklat klart:)
 
Då jag jobbar som foliemontör så vet jag att detta inte håller:)
 
Tack för bra svar! Har kollat med Göteborg Stad med vattnet. Han jag talade med sa att det inte ska vara några problem att ha det i ett badrummen att som du säger att det förekommer främst vid användning av varmvatten, och det dricker man ju inte, framför allt inte i ett badrum..(; Och som vanligt i lägenhetshus bör man spola en stund innan man ska te x. dricka vattnet.
 
Jag sitter i precis samma situation. Rörfirman vi anlitat säger sig inte ha några mässingsrör. Hur blev det för dig till slut?
 
A axxel skrev:
Jag sitter i precis samma situation. Rörfirman vi anlitat säger sig inte ha några mässingsrör. Hur blev det för dig till slut?
Hur blev det med detta - jag är i samma situation och undrar om ni hittade några mässingsrör som fungerade som utanpåliggande rör i badrummet och passade med er mässingsblandare!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.