Snart dags för inflyttning i nya huset!!! Kläder, leksaker, pärmar, skor, mobilladdare, CD, porslin, böcker - nu ska det sorteras, organiseras, förvaras och märkas som aldrig förr! Ordning, ordning, ordning (stampa takten)  ;D

Är det någon som har bra tips på hur man kan märka upp backar, lådor etc. på ett bra sätt? Vad jag tänker på är någon slags etiketter eller skyltar där man enkelt kan skriva pappas sockor, barnets pärlor, röd smutsig tvätt, mammas biltvätt-saker etc. Bra kom-ihåg för sin egen skull och resten av familjen...

Tänkte att man kanske skulle skaffa ett gäng såna här plastfickor, kanske fästa med självhäftande tejp och märka upp halva huset?
http://www.cardx.se/shop/?artnr=18123-0000L

Någon som har andra bra tips på märkning och organisering av era grejor?

Mvh
 
:surprised: Jaha, jag gillar ordning, men jag tror du är min överman ;)
Jag använder en DYMO. På insidan av barnens garderober har jag (tillsammans med barnen) märkt hyllorna, så de vet var kläderna ska ligga.
I tvättstugan har jag vägghängda burkar och lådor (köksinredning) som jag märkt med "växtnäring", "klädnypor" osv.
I hallen har jag krokar på väggen för cykelhjälmarna-som ett eget konstverk :D
I hobbyrummet sparas "bra ha" saker som kan återanvändas efter material: plast, papper, metall, tyg...bara för barnen att ta för sig. (Måste dock rensas ibland)

Lycka till med sorterandet!
/Ulle
 
Vi har i vårt förråd gjort så här:
Alla lådor är av samma sort (IKEAs flyttlådor och hyllorna är byggda efter dessa för att utnyttja ytan maximalt).
De har tydligt numrerats.
En lista på väggen talar om vad varje låda innehåller.

På detta sätt blir inte lådorna fullklottrade efterhand utan det är bara att uppdatera listan (som finns sparad i datorn och då bara är att ändra och skriva ut ny).
Det är oxå lätt att i listan leta efter rätt låda och sen bara ta ner den.
Vi brukar "storstäda" förrådet 1 ggr/år och då uppdatera listan.

/FlitigaLisa
 
Får väl erkänna att jag är lite "märk-fanatiker"  ::) Jag har en lamineringsmaskin där jag fixar till alla möjliga små skyltar. Alla mina inredningstidningar tex är sorterade i tidningshållare (heter det så? :-?) och dom är självklart märkt m tidningsnamnet.
Har utvecklat garderobsmärkninge (dymo, vääääldigt bra redskap) vidare, jag gick loss i köket. Allt från pastaburkar till kryddorna blev uppmärkta. Å ja, min sambo skrattar åt mig men finner sig i mitt märk-behov.

Du kan göra små skyltar/lappar med hjälp av lamineringsmaskin men istället för att använda datorn för att först skriva din text tex; "återvinning" på ett papper & sedan laminera kan du laminera ett blankt papper. Klippa valfri strl & skriva med vattenfast el vattenlöslig spritpenna = blir som en whiteboard. Vattenfast går bort m sprit om du vill ändra text, vattenlöslig m lite papper.
Lamineringsmaskin & lamineringsfickor finns tex på Claes Olsson rätt billigt.

Det finns faktiskt en hel vetenskap runt uppmärkning mm "TPU/TPM" (Total Process Management) Kommer från Toyota (om jag inte missminner mig).  Vi använder oss av detta på jobbet "5S" står för; Städa, Stystematisera, Slänga, Sortera ååå vad det femte "S"-et var har jag glömt. Oviktigt vetande  ;D

Ha det! / Bjorlevik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.