Hallå,

Jag har nyligen uppdaterat min "maskinpark" med några dyrgripar. Jag vill märka dem (med namn eller initialer). Inte för att sammanblandningsrisken är så stor. Men OM man nu skulle låna ut... Eller OM man skulle hjälpa en polare som kör med samma prylar... Men också bara för att stärka de känslomässiga banden med maskinerna ;)

Märkningen måste bli snygg och beständigt.

Har funderat på att göra en schablon i tunn plåt med mina initialer, lägga plåten på maskinen i fråga och sen köra med graveringsnål på multislip (typ Dremmel).

Någon som har några tips?

/Gladestone
 
Gör ett enkelt register i tex. Excel eller FileMaker med serienummer, bild på föremålet och en PDF på fakturan.
 
::) Ähum, Gladestone menade nog närmare hur han skulle märka sina verktyg. :-/
8) Ta en lödpenna och skriv Gladestone på plasten. Är det metallhölje, skriv med en Dremel eller gravyrpenna. :D
 
Immobil skrev:
::) Ähum, Gladestone menade nog närmare hur han skulle märka sina verktyg. :-/
:D Jo det förstod jag, men ett register med text och bild blir väldigt smidigt den dag man behöver ringa polisen och försäkringsbolaget. Det blir mindre tjafs och mer pengar. Jag vet, för jag råkade själv ut för ett pundar.intrång precis vid byggstart. De flesta prylarna kom tillbaka eftersom polisen fick mina bilder. De andra fick jag full ersättning för.

...plus att maskinerna var märkta med "vibrator".
 
Tack för tips (Både med dokumentering och märkning). :)

Tror nog att jag själv ska försöka fila fram någon form av sigill i metall som jag kan värma och bränna in i plasten...

/Gladestone
 
...plus att maskinerna var märkta med "vibrator".
??? ??? ??? betyder vad... ::)
 
Cricce skrev:
??? ??? ???  betyder vad... ::)
Hehe...den klassika elektriska märkpennan med hårdmetallspets man använder för att rista in i metall.
...den vibrerar ;D
 
...och man kan låna den av polisen...
 
;D OK, nu klarnar det, e lite dålig på all "verktygsslang" som finns. Har en hemma i garaget :)
 
Personligen föredrar jag lödpenna framför rits verktygen. Det luktar en aning men blir bättre jag lovar. Jag har märkt min beskärda del av el verktyg ca 10 uppsättningar och jag började med elektriska märkpennan men övergick fort till lödpennan. Då var iofs maskinskalet av plast och det är det på 99 av 100 handmaskiner.....
 
Är det någon som lämnat in handverktyg på lasergravyr?
Jag har upptäckt att jag är ganska lik min pappa och han ville skriva namn på det mesta.
Han gillar sin svarta tuschpenna och när jag gick på mellanstadiet skrev han mitt namn på utsidan av gummistövlarna.
Jag försöker göra det lite diskretare och har använt märkmaskin av dymotyp till verktygslådor och sådant.
Men vissa saker vill man inte använda dessa klisterlappar till då de stör ögat tycker jag.
 
Tja, har man en Dremel så använd den med en mall. Jag har kört gravyrnålen på min Dremel och märkt allt möjligt av värde där hemma, dock utan mall...men funkar på både plast och metall.
 
Transparenta märkremsor kanske? Det blir diskret.
 
Tack!
Både transparenta märkremsor (visste inte att det fanns) och dremel är mycket bra förslag som jag inte tänkt på, där den ena inte blir bra kan den andra fungera bättre.
Varför jag funderade på lasergravyr var för att vi fick en kofot (tove) i bröllopspresent och jag tänkte att det skulle vara tjusigt med våra namn och datum ingraverat. Jag får helt enkelt ta min kofot och gå till någon som graverar och återkomma med resultatet.

(Jag gillar detta forum och läser här ofta, min fru tycker jag är lite komisk för vi bor i hyresrätt men en dag så ska vi få nytta av alla verktyg jag har i garderoben)
 
Nackdelen med att märka på plast är att det är hyfsat billigt att köpa nya kåpor till maskinerna det bästa är om man kan försöka märka på någon vital del.
Jag hade märkt en borrmaskin på insidan en gång och den kom bort/stulen. Jag kom på tjuven han påstod att det var hans jag öppnade maskinen efter det kom en lång förklaring.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.