Vi flyttade nyss in i en 70-tals kåk och eftersom ingen i området hade gjort någon radon mätning och inte någon tidigare ägare heller beställde vi en snabb mätning för att "kolla läget".

Huset är suterräng med gjuten platta på mark och blå lättbetong väggar. Betongbjälklag mellan våningarna. Bjälklag är inte av blåbetong.

Nedre våningen består av en "främre" del med sovrum och allrum samt en "bakre" källar-del utan fönster. Övre våningen ligger mot mark i bakre delen (suterräng).

Jag hade två mätpunkter och hade egentligen tänkt sätta båda nere eftersom det var där jag misstänkte mer radon men efter att ha läst instruktionerna placerade jag en i övre våningen och en nere.

Resultatet efter snabbmätningen visar att vi ligger på precis 200Bq/m3 nere men 800 uppe. Vi mätte även strålningen från blå lättbetongen och fick "lågstrålande" som resultat med runt 0,2-0,3 uSivert som värde.

I nedre våningen mätte jag "mitt i" huset i en korridor utanför två av sovrummen. I korridoren finns ingen ventilation och dörrarna till sovrummen står alltid öppna. Här visar det alltså 200Bq.

I övre våningen mätte jag i det enda sovrummet i bakre delen av huset och här fick vi resultatet 800Bq.
Sovrummets har tre ytterväggar samt en innervägg. Golvnivån ligger lite över marknivå utanför för två av ytterväggarna samt mycket över för den tredje väggen. Sovrummet ligger rakt ovanpå "källardelen".

Några parametrar som påverkar resultatet:

-Nivellgolv installerat på nedre plan
-Mekanisk frånluft med "självdrag" i otäta fönster samt Nivell fläkten skapar ett stort undertryck. Det finns bara tilluftsventiler i källar-delen.
-Dosan för mätningen i sovrum uppe hade i misstag puffats mot innerväggen.

Jag förstår inte riktigt hur det kan skilja så mycket och hur värdet uppe är högre. Med tanke på det höga värdet är det ju mark-radon som kommer in.

Jag har nu tänkt att lägga in tilluftsdon i alla sovrum samt i matsal, allrum och vardagsrum. Vi har diffusionsspärr mot kallvinden och byggaren samt besiktningsmannen som var här tidigare rekommenderade mer tilluft (ett don per 25kvm tror jag de sa).

När vi lade in bergvärme och vattenburen golvvärme tog vi bort den gamla isoleringen på övre våningen vilket medförde att vi fick golvet sänkt med ca. 9 cm.
Dessa 9cm innebär att lättbetong från ytterväggarna ligger exponerad längst ner på väggarna i sovrummet. Kan denna "exponerade" betong i kombination med undertrycket göra att det sugs in radon i den mängden i sovrummet uppe?

Kommer mer tilluft och tätning av den exponerade lättbetongen att sänka halten till under 200?

Tacksam för synpunkter och funderingar?

Mvh,
Anders
 
Hej
Mekaniskt självdrag får du nog utveckla lite mer ;-)
Hur är övrig vent i huset ordnad ?
Normalt idag om du inte har mekanisk tillluft är en ventil/rum i bodelar.
Normen säger att all luft ska vara bytt i huset på 2 timmar.Detta kan behöva justeras upp något vid en radon sanering.
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Det finns alltså fläkt på taket som suger ut luft ur badrum på nedre- samt övre-våningen. Det finns tilluft kanaler i två av rummen i den bakre "källar-delen".

I övrigt finns ingen tilluft annat än väldigt otäta fönster (det var det jag syftade på med "självdrag).

När vi nu har installerat Nivell golv med fläkt där också har vi ett stort undertryck i huset.

Jag har idag påbörjat att installera tilluftdon (ventil) i sovrummet uppe samt i matsalen. Jag ska lägga in två till på övre våningen samt totalt 4 stycken till på nedre våning. Då kommer varje ventil att "betjäna" ca. 25kvm yta per styck. Det kommer att bli en ventil per rum och två i vardagsrummet som är på 47kvm.

Hur är det med den exponerade lättbetongen tror du, påverkar det mycket?

Mvh,
Anders
 
Hej
Det det låter bra med mer tilluft.Se till att byta frånluftsdon till moderna varianter.Ta sedan dit en venttekniker som kan justera in flödet. Skippar du det blir uppvärmningen dyr och det är inte säkert att det ger något på radonvärdet.Jag tror inte den blottade betongen spelar någon roll.Glöm inte att se till så att luften kan komma under toa och badrumsdörrar.Ett tips är att byta tätningslister på fönstren till moderna så det blir tätt där.
Du vill ha kontroll på luftflödet och luft tar alltid den enklaste vägen...
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Den exponerade lättbetongen saknar betydelse, det måste vara helt gastätt för att få någon
reell påverkan.
Utan att ha sett byggnaden på plats och utfört mätningar av luftflöde, cirkulation, markradon och okulärt besiktigat så är det ju inte möjligt att göra mer än kvalificerade antaganden. Men det är dock inte helt oväntat att värdena är högre på ovanvåningen! Vid lågt luftombyte så ser man det ganska ofta och en av förklaringarna är att radondöttrar och även i viss mån Radonet självt, följer luftströmen och därmed stiger uppåt, Luften i bottenvåningen/källardelen stiger uppåt och EQ blir som högst på översta våningen.
Egentligen bör man mäta andel markradon innan åtgärder för att ha koll så att man inte drar in ev. markradon med fläktsystemet. Men bäst är väl att avvakta och se vad dina nu gjorda åtgärder har för effekt. Föreslår att du drar igång en långtidsmätning i januari så att du får ett värde under innevarande eldningssäsong!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.