Jag brukar gå och titta lite på byggnadsdetaljer på nybyggda hus i min närhet.
Har sett att en del av husen har fått ett lustigt montage av stuprör, jag stör mig en hel på hur röret går. Hade jag köpt huset för kanske 5-7 miljoner har jag nog inte accepterat ett sådant montage.
Vad säger expertisen om utförandet.
 
  • Stuprör monterat med en ovanlig vinkel längs hörnet av ett hus med tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att det är svårt att göra på annat sätt när man har fallit för det moderna med nästan inget takutsprång.
 
Det ser hemskt ut. Vet inte om det sett bättre ut men hade man inte kunnat sätta anslutningen i rännan lite vid sidan om röret för att på så sätt öka avståndet och få plats med två vinklar som man brukar göra.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ser riktigt illa ut imo
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är väl som en del säger det minimal takutsprånget som gör att det blir så här snett och konstigt.
Själv tycker jag att hus ska ha ett rejält takutsprång, det skyddar huset och väggar mot väder och vind.
Ska hålla ett öga på dessa stuprör, kanske får byggarna bättra på montaget.
 
j.f.s
Det finns ju böjar att använda sig av. Det där ser hemskt ut.
 
Det där syns ju bara om man tittar rakt från sidan och på nära håll. Skulle man titta på huset rakt framifrån märks det ju inte. Åtminstone inte för en lekman som inte har som yrke att montera stuprännor.
 
Jag skulle ha stört mig på att hängrännan lutar om det hade varit på mitt hus.
 
För mig ser det ut som att allt sitter i spänn och att man har tvingat röret in i väggfästet.
Har sett andra montagevarianter, där stupröret går lodrätt ner från hängrännan, ser något bättre ut.
 
Krilleman
Varför inte sätta två böjar som vanligt i sidled lagom mycket så det blir rakt?
 
Det finns 60 graders böjar så det inte flyttar sig så mycket i sidled.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.