Hej alla,

Jag skulle behöva lite rådgivning och kunskap om va fasiken jag ska ta mig till.
Inte kan jag ringa till KO heller eftersom det är semestertider för dom.

Såhär ligger det till.
Färdigställande av bastu/dusch är arbetsbeskrivningen.
Först försvinner den ursprungliga hantverkaren som jag har skrivit avtalet med (RO05).
Men efter förseningar så dyker det plötsligt upp en underleverantör till honom som påbörjar arbetet. Det går ganska bra med underleverantören och det går faktiskt att prata med honom.
Han blir *nästan* klar med sin del av bygget och då står jag där igen utan att få tag i "min" hantverkare. Jag har mailat och försökt att ringa utan framgång. Underleverantören vill inte göra mer förräns betalning skett, verkar det som. Dessutom får inte underleverantören handskas med el, så det behövs en elektriker till, som hantverkare A borde skicka ut.

Noteras bör att ingen betalning skett hittills (för att jag inte vet vart jag ska betala eftersom jag inte får tag på människan).

Ska jag nu anlita ytterligare folk för att få det klart? Eller ska det bara vara nästan klart tills det här är löst på något sätt? Hur länge över tiden får det gå innan det blir avdrag på priset? Kan jag häva kontraktet och inte betala någonting alls?

Vad gäller och vad bör jag göra? Det är ordentligt frustrerande att ingenting händer när det är nästan klart (dock obrukbart). Dessutom får jag inte tag på någon av dom nu. Det är tre veckor över tiden med färdigställandet nu, enligt avtalet.

Snabba svar önskas och uppskattas.
 
Hej,
ditt avtal (RO 05) samt konsumenttjänstlagen (som RO 05 också delvis hänvisar till) specificerar vilka rättigheter du har - och även hantverkarens.

Om det gått över den tid som ni avtalat så utgör det grund för att häva avtalet - alternativt att kräva prisnedsättning. Enligt paragraf 7 i RO 05 har hantverkaren rätt till förlängning av kontraktstiden om han råkat ut för omständigheter utanför sin egen kontroll som försenat arbetet. Som jag läser det behöver inte dessa omständigheter ha direkt samband med det jobb ni har avtal om. Men det kräver ju att hantverkaren kan redovisa vilka dessa omständigheter är. Så, du bör snarast meddela hantverkaren dels att du anser att han inte hållit sin del av avtalet och dels att du önskar häva detsamma/alternativt yrkar du prisnedsättning.
Det skulle kanske kosta dig 1500 kr att få mer bergsäkra råd av en jurist - i de pengarna kanske du också kan få ett brev utskickat till hantverkaren från juristens byrå.

lycka till

per

ps. ta inte in någon annan hantverkare att avsluta jobbet INNAN allt är klart med den nuvarande, dvs att det är klart med hävandet av avtalet eller vad det nu blir. I annat fall kan din situation bli lite knivig.
 
Redigerat:
Tack för ditt inlägg.
Jag antar att jag måste kontakta en jurist för det här.
Jag passade på att fortsätta en del av jobbet själv under helgen, så att det åtmistone händer någonting. Då vet jag att jag inte ska anlita någon annan för att färdigställa projektet.
Hur länge behöver jag vänta efter att jag har noterat honom om hävning innan jag faktiskt kan gå vidare? Som sagt, han har ju inte gått att nå överhuvudtaget hittills, det är bara underleverantören som varit i huset och gjort arbete och han verkar inte bry sig om någonting eftersom han bara fakturerar vidare.
 
Nu tro jag att du kanske skall lugna ner dig lite. Förstår att det är irriternade att inte få igång bastun nu under sommaren. Men 3 veckors försening är ingen onormal försening på ett byggprojekt, hur litet det än är, framförallt inte under semestertider.

Det är jättedåligt av din hantverkare att ställa till med en sådan försening och sedan inte meddela, men tyvärr ganska vanligt.

Om vi antar att han blir kontaktbar nu efter semestrarna och då vill/kan göra klart så tror jag att det är det praktikst snabbaste och billigaste utfallet för dig.

Jag skulle också bli förbannad i din sits, men bit ihop koncentrera dig på att få honom att bygga klart, se till under inva omständigheter betala för mer än vad som är klart, se till att hålla minst 10% till det är avslutat och du är nöjd med utförandet. I det läget, kan du sedna ev. begära avdrag för förseningen.

Om vi antar att han börjar fungera normalt igen efter semestern så är det det absolut snbbaste sättat att nå resultat, drar du in en advokat så kan du räkna med totalt stillestånd i ett antal månader, i bästa fall.
 
Tack för ditt inlägg hempularen,

Jag tror att du missförstår punkten om "inte hört av sig", gällande semester.
Jag har inte hört av hantverkaren på månader nu, det enda jag talat med är hans underleverantör, som faktiskt varit på plats och gjort del av jobbet.

Jag har nu pratat med KO (i annan kommun, heh) och därefter skickat ett sista mail till byggfirman där jag ger dom veckan ut att höra av sig, annars åberopar jag hävning.

Allt jag hoppades var att han på något sätt skulle hört av sig för att meddela status, så hade detta aldrig varit ett problem. Eftersom han istället valde att totalt och blankt skita i mig som kund, så har jag inga planer på att rekommendera honom vidare till någon eller tillhandahålla full betalning av det fastpris vi kom överrens om. Vilken jävla surdeg detta blev.

Efter fredag kommer jag att slösa bort det sista av min semester på att färdigställa bastun, istället för att faktiskt njuta av den.

Tack för era inlägg.
 
Redigerat:
Kanske du ska kolla med polisen om de har hittat åt en hantverkare på sista tiden? :D

Dokumentera där du var innan du går på själv är mitt råd.
 
F
Vissa hantverkare väljer att köra huvudet i sanden när kunden krånglar och envisas med att ringa tillbaka flera gånger.....

Får du tag i underentreprenören som var där och jobbade? Prata med honom och tala om att du funderar på att häva avtalet så blir det säket fart på dom, han måste vara mån om sina pengar, betalar du inte entreprenören så betalar han knappast UEn heller. Han kan mycket väl ha större möjligheter att få tag i entreprenören än du har.

Vid hävning av avtalet så skall entreprenören ha betalt för det arbetet dom ändå utfört. Du har rimligtvis rätt till reducering för fördyrandet av att ta in nya entreprenörer och för förseningen. Tror därför inte att det är en jättebra idé att färdigställa det själv om du vill ha nån större prisreduktion.
 
FSN:

Underleverantören fungerade jättebra en stund. Han hörde av sig om läget och frågor osv. Men mot slutet var han inte säker på vad vi kommit överrens om så han försvann också. Jag påtalade även till honom flera gånger att jag tyckte att det var ytterst märkligt att person A bara försvann och jag sade också åt honom att be snickaren att höra av sig så att vi får korrekt information om allting. Han hade talat med snickarn vid några tillfällen (bland annat när röris skulle skickas ut) men aldrig någonstans har han talat med mig, som är kund.

Det verkar dessutom ha blivit lite mer rörjobb gjort än ursprunglingen överrenskommet, men inte här heller har snickarn ens pratat med mig, än mindre fått något godkännande.

Som läget är nu, så har varken person a eller b hört av sig alls.

Jag har dessutom inte varit "otroligt påstridig" med att hela tiden kräva att veta status på varje skruv. Däremot har jag bestämt bett dom höra av sig så att man kan planera ens egna liv ens lite... helt på döva öron (eller ja, mobilsvar). Jag har även undrat om saker såsom "Hej, vart hade du tänkt att jag skulle betala handpenningen?" och "När tror ni att det slutligen blir klart?"

Du säger: "Vid hävning av avtalet så skall entreprenören ha betalt för det arbetet dom ändå utfört. Du har rimligtvis rätt till reducering för fördyrandet av att ta in nya entreprenörer och för förseningen."

Vad är det som bestämmer värdet av det dom utfört? Jag menar, om han påstår att dom ska ha 85% eller mer av fastprisbeloppet och jag inte håller med, vart vänder vi oss då för att lösa tvisten? Jag menar, han har säkert förhöjda kostnader som det är till följd av underleverantören, vilket inte är mitt problem heller.

V-G, det ska jag absolut göra.

Tack igen för era svar.
 
Hej igen alla.
Efter mitt hot om hävning av kontrakt så passade snickaren på att höra av sig under dagen.

Vad vore ett skäligt avdrag på fastpris för en månads försening av färdigställandet? 10% ? 15? Finns det något praxis?
 
Om det inte utryckligen står i avtalet om vite, så har du rätt till faktiska merkostnader (och inget annat), Typ om du måste hyra en annan bostad för att huset inte är färdigbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.