Bor i nybyggt hus sedan 3 år. Köket felmonterades och då detta gjordes om flyttade man några uttag. Se bild 2+3.
A: enkeluttag 230 som ersattes av 3-uttag (vinkeldosa under köksskåp) B: går till spot under köksskåp, lämnades kvar oförändrat C: bredband+D: TV/radio togs bort och har ersatts av E: bredband och F: enkeluttag 230.

Hur elen till de nya E och F drogs vet jag ej, men man hade hela väggen öppen i alla fall.

Det är nu uttag F som beter sig konstigt. Satte upp gula hyllan idag satte samtidigt i en ny Powercube i F som smällde efter ca 10 minuter. Hade då skruvat i en skruv ner till vä i väggen, men skruvlängden är anpassad för gips+OSB och sticker max 1-2 mm innanför OSBn. Har avskrivit detta som orsak. Öppnade också dosa E och kunde då se flexröret till F gå rakt nedåt.

Har testat hyllan/skruven som inte för ström och JFB löste aldrig ut. Det märkliga med uttaget F är att inkopplade enheter till detta verkar generera ordentliga magnetfält som testpennan känner av. Testade ex med en lampa kopplad i ett grenuttag som var inkopplat i F. Har detta på video som kan skickas. Vad kan orsaken vara? Bör jag ringa elektrikern?

Med vänlig hälsning,
 
  • Närbild av en Powercube grenuttag med en eluttag och fyra USB-portar på köksbänk, kopplad till ett uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg med isolering och elektriska uttag märkta A till F, i ett nybyggt hus under köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med vit skåpinredning, gula hyllor, och elektriska uttag vid bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
lite frågor.
Har F funkat tidigare? Funkar F nu?
Vad menade du med att powercube smällde? funkar den i F? funkar den i annat uttag?
Hur kan du i E se hur kablarna går i F?
Orsaken är svår att sia om och ja du bör nog ringa en elektriker.
Beroende på modell av testpennan så kan (bör) den känna av ledningen, alltså bör du kunna följa vart kablarna går om dom ligger nära ytskiktet.
 
Tack f svar.

Vi har använt F tidigare utan problem och fungerar även nu tillsynes normalt förutom då när jag pluggade in kuben som bokstavligen smällde, rök och luktade bränt. Den är död. Testade sedan med grenuttag med brytare/diod och inga problem med att köra detta.
Jag tänker alltså att något fel kan föreligga som den nya kuben inte stod pall för, men som andra prylar klarar.

Hur jag kunde se F från E? Lyfte ut E ur väggen och tittade åt hö och kunde se flexröret komma nerifrån i F-dosan som ju sitter helt nära.

Jag bifogar video.
 
Har du mätt spänningen i uttaget? Tänker om elektrikern kopplat in två faser istället för fas och nolla. Lite långsökt kanske, men man vet aldrig...
 
  • Gilla
HenrikV01
  • Laddar…
Aha, då skulle jag säga att du fått en dålig kub. Kasta eller lämna tillbaka.
Jag hade inte varit orolig för resten.

edit, efter att ha sett videon så blir jag också konfunderad, hoppas några av elgurusarna svarar dig med ett bättre svar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är inget konstigt. Vänd på kontakten så försvinner fenomenet.
Det är för övrigt inget magnetfält pennan reagerar på. Det är ett elektriskt fält.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Ok, mkt, mkt bra. Jag testar detta.

Kass kub får man förmoda då? Köper en till och testar på annat uttag först och sen på F. Spännande.

Och så lärde jag mig om elektriskt fält.

:)
 
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
Det här borde jag kanske komma ihåg från skolan men det gör jag inte. Varför får han utslag längre ifrån när släckt? Borde inte avståndet vara samma?
Att fasvända kontakten är jag dock med på.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
När lampan är släckt har han faspotential i båda ledarna och helaljuskällan. När lampan är tänd är det nollpotential i halva ledningen och lampa. Inklusive gängan på lampan.
 
  • Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Kasta den där testpennan och använd något vettigt, typ spänningsprovare eller multimeter.
 
  • Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
Som sagt den typen av "instrument" är i princip värdelösa, mät med ett riktigt instrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.