Martin_B
Var av ren händelse att jag pipmätte mellan faserna, och mellan L2 och L3 så ger det utslag när jag skruvar in säkringen för en (såvitt jag vet enfas-)grupp på L3, och likaså på två andra grupper på L3. Jag får inte ett rent pip eftersom där är motstånd, har ej ohmmätt än så jag känner ej till motståndet, men någon kontakt är där ju, så det måste ligga på någon belastning någonstans.

Hade säkringarna hört till två- eller trefasgrupper så hade jag ju förstått varför där är kontakt, om där ligger på någon belastning, men nu när det till synes är enfasgrupper? Verkar som att L2 och L3 på något sätt via en belastning får kontakt på något ställe där man gått ihop med grupperna?

Eller är det något annat som spökar? Allting fungerar ju felfritt.

Frugan kom hem till ett mörkt hem så jag fick sätta igång elen igen och hann inte mäta färdigt för att utreda, och det jag hann mäta gav inga svar på varför det ser ut som det gör.

Har ni någon aning om vad det skulle kunna röra sig om?
 
Fas - last - nolla - last - annan fas.

Ger 'kontakt' mellan faserna.
 
En gång till - hur mätte du? Huvudbrytare frånslagen, alla säkringar i? Du har väl fler grupper där det kanske finns belastningar inkopplade. Det behöver vara mellan faserna utan t.ex L1 - N - L2.

Edit: Precis som TeroM skriver.
 
Martin_B
Huvudbrytare frånslaget alla säkringar uttagna, och all belastning (såvitt jag visste, avslaget). Så var ju mätaren på av en slump när jag började skruva i säkringar för L3 och mätaren började pipa direkt mellan L2 och L3.
Men nu verkar det som att ungarna varit på strömbrytarna på de grupperna som detta gäller, fick jag reda på precis, så det måste varit det som spökat. Undrade ju vad i hela friden där var kontakt för när alla laster var avslagna/bortkopplade.
Får göra om mätningen imorrn av ren nyfikenhet och förmodligen kommer det ju vara riktigt. Det är ju bara fan att man aldrig kan jobba själv i lugn o ro. Alla är på och pillar på allting.
 
C
Var ju tur att det inte var tvärtom, att de sprang och satte på strömmen medans du höll på att koppla :D
 
cpalm skrev:
Var ju tur att det inte var tvärtom, att de sprang och satte på strömmen medans du höll på att koppla :D
Jag ser ditt inlägg med den humoristiska tonen ;)

Dock så ska även en avstängd el anläggning ses som spänningsförande för Svensson. För även om det är strömavbrott eller energiverket etc säger till att mellan kl 10 och 12 är det spänningslöst så tar jag då aldrig ens den diskussionen med någon utan jag håller strikt på att man ska lik förbannat slå av huvudbrytaren, Dit med hänglås, märkskylt och eller plomberhuvar. För är tex energibolaget klar med deras jobb etc. så Skickar de ju bara i säkringen oavsett om du står och kopplar i en central eller inte.


Nu handlade tråden mer om att bara mäta om spänning fanns.
Men den enda jag litar på är givetvis en annan elektriker. Jag ska göra min kontroll av spänningslös och även jag hänga dit tex ett hänglås eller skylt för att ingen "obehörig" ska kunna skicka i säkringen bara för att en person är klar.
 
C
-=fullmoon=- skrev:
Jag ser ditt inlägg med den humoristiska tonen ;)
Jo, det var ett försök till lite svart humor. :)

Dit med hänglås, märkskylt och eller plomberhuvar.
Jag har hört att man skall göra så, men jag har faktiskt aldrig sett någon elektriker göra så i praktiken.
 
Martin_B
cpalm skrev:
Var ju tur att det inte var tvärtom, att de sprang och satte på strömmen medans du höll på att koppla :D
Haha nädå. Det var jag som var inne vid centralen med huvudbrytare frånslaget, t.o.m huvudsäkringarna uttagna, så allt var strömlöst. Även alla säkringar var borttagna för stunden och det var de jag började sätta i en efter en.
Och när jag väl skruvar i huvudsäkringarna och slår på huvudbrytaren igen så blir ingenting farligt strömförande för ungarna för det, allting blir snarare som "vanligt" när strömmen är på.
Var bara det att ungarna var på strömbrytare till belysning på L2 och L3, och de försökte tända lampan men lyckades så klart inte då där inte var någon spänning. Men jag visste ju inte om detta, visste inte ens att de hade kommit hem ännu, trodde jag var själv i kåken. Så börjar den fan pipa mellan L2 och L3 och jag fattar ingenting.

Hade det som sagt varit en två- eller trefasgrupp hade jag kunnat förstå, för då ligger de i samma dosor längre bort och hade kunnat ge kontakt i form av kortslutning eller så, men helt separata enfasgrupper som inte SKALL ha kontakt, som dessutom inte är någon belastning på? Fattade ju ingenting.

Men nu vet jag vad som har hänt så det löste sig. :) ...fast jag skall mäta igen imorrn för säkerhets skull, man vet ju aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.