Hej,

Har två fenomen i pannrummet i källaren som numera är förråd och huserar bergvärmepump.

Jag lägger upp bilder för att försöka få svar på vad det kan vara. Rummet har putsade innerväggar från 1965, målade med billig silikatfärg för ca 2 år sedan. Husgrunden ej omdränerad.

1. Gula prickar högt upp på källares yttervägg. Såg precis ut som sågspån efter renovering i köket ovanför, men om man sveper med handen inser man att det är hårt och fast, en knottrig yta, alltså nån utfällning från väggen. Kan tillägga att farbrorn som bodde här innan var rökare och jag misstänker att han kan använt pannrummet till viss rökning dels pga lite lukt, men även lite gul ton på dörr och tak. Skulle nikotin i väggen kunna avge något sådant som bilderna visar??

Källarvägg med gula utfällningar och synliga sprickor ovanför rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulaktiga knottriga utfällningar på en putsad innervägg som misstänks vara relaterade till tidigare rökning eller fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Har sedan tidigare en del putssläpp på väggar i regionen över golvet, särskilt i närheten av golvbrunnar. Men efter att behövt byta ut bergvärmepumpen nu nyligen ser jag en väldigt märklig sak vid sprickorna i putsen. Det ser ut som att isolering växer ut från putsen, men om man vidrör det så sammanfaller det totalt. Rummet hade innan pumpbytet väldigt hög luftfuktighet några dagar pga läckage, vet inte om detta kan påverka, för jag har aldrig sett detta fenomen innan under våra 7 år i huset. Rummet luktar även starkt efter vätska från pumpanläggningen. Vad kan detta vara?

Puts som avfaller från en källarvägg som uppvisar saltutslag, vilka krusar sig likt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsläpp och vit utfällning som liknar isolering vid sprickor i putsad källarvägg nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med knottrig yta och putssläpp, markerat med röd cirkel, nära golv och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för input och diskussion!
 
Ser ut som saltutfällningar p.g.a. fukt. När är det omdränerat sist? Hur ser lutningen ut på marken runt huset?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Ser ut som saltutfällningar p.g.a. fukt. När är det omdränerat sist? Hur ser lutningen ut på marken runt huset?
Hej, vilken av de två syftar du på? Är det du nämner vanligt förekommande?

Huset är inte dränerat sedan det byggdes 1965. Vi har inga problem med fukt i källaren bortsett från lite färg och putssläpp på vissa väggar precis ovan golvet. Alla organiska material är avlägsnade från väggar och golv i källaren så vi ser inga övriga problem med den fukt som finns.
 
Staffans2000
Provsmaka!
 
Båda. Det vita luddet är en typisk saltutfällning men även den svampliknande skapelsen på de andra bilderna har troligtvis med fukt i väggen (troligtvis utifrån) att göra. Det faktum att väggen ser ut att vara målad med plastfärg bidrar säkerligen till att förvärra situationen.
 
Ok, tack för svar!

Som sagt är det senast målat med silikatfärg, men vad de var målade innan har jag ingen koll på. Har dock aldrig haft några utfällningar så högt upp på vägg någon annanstans i huset, men klart att fukt utifrån ändå inte är omöjligt. Den väggen är dock södervägg och det är alltid alltid väldigt torrt i marken då gräs har svårt att överleva.
 
Staffans2000
Smakar det salt, är det salt. Bättre att veta, än att gissa.
 
H HansGreger skrev:
Ok, tack för svar!

Som sagt är det senast målat med silikatfärg, men vad de var målade innan har jag ingen koll på. Har dock aldrig haft några utfällningar så högt upp på vägg någon annanstans i huset, men klart att fukt utifrån ändå inte är omöjligt. Den väggen är dock södervägg och det är alltid alltid väldigt torrt i marken då gräs har svårt att överleva.
Det kan såklart vara nån annan kemisk reaktion i väggen men jag hade liknande gula pluppar på väggen då jag fick saltutfällningarna så jag tror inte det är nått biologiskt i alla fall.
 
Nä, låter rimligt, för det finns inga organiska material här.

Jag smakade på ”luddet” lite försiktigt men tyckte inte att det smakade så mkt alls faktiskt.
 
dette er vanlig drypsten. Det er tvilsomt at det er salt. Mere sansynlig at det er kalk. Det er bare at pröve i utkanten med lidt kalkfjerner, da kommer det mest sansynlig bort.
Men problemet genstår. Det er tydelig vis en fugtig käller. Dette finnes bare en god lösning på. Det er at drenere rundt huset, og bruge rigelig med sand over drensrörene.
 
  • Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Svamp och salt är min gissning.

Testa om det som tros vara salt löses i vatten, du kan lika gärna prova med båda.
 
En enkel fråga, när sattes VP in och pannrummet blev förråd. Inget nytt under solen att vid byte till VP så kommer fukten som ett svar på posten i f.d. pannrum,, Ventilationen och värmen har försvunnit.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En enkel fråga, när sattes VP in och pannrummet blev förråd. Inget nytt under solen att vid byte till VP så kommer fukten som ett svar på posten i f.d. pannrum,, Ventilationen och värmen har försvunnit.
hej, tack för din input. Så är dock inte fallet här då första VP installerades 2003. Det som gjordes nu var bara att ersätta den trasiga VPn. Däremot blev det, som sagt, läckage och fukten i rummet var mkt hög under några dagar (kondens på den isolerade rörslingan till berget bland annat) varvid den luddiga utfällningen kom nån vecka efteråt. Det luddiga löser i vatten.

De gula prickarna kom dock innan den ökade fukten, för några månader sedan. Har ingen aning om varför de kom då inga förutsättningar bör ha ändrats vid den tidpunkten.
 
Läckage varifrån ? Hur är isoleringen på KB gjord , den ska normalt gå igenom grundmuren ut till ett avstånd i mark på
ca 1 - 2m, Är det bara slangarna som går ut genom väggen så kan det bli mera kondens med den nya VP, kondensen förflyttar sig innanför isoleringen och rinner då ut i väggen med div konstiga fenomen som följd, i övrigt med gula prickar så kan det vara en form av fukt som löser färgen ( är den av typ vattenlöslig ) tillsammans med kalk/cement antaga en kulör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.