Jag vet verkligen inte om detta blev rätt område, kunde tänka mig ganska många andra där den passade in också.. men jag chansar här och blev det fel får ni gärna flytta tråden!

På bilden/bilderna kan ni skymta en del "fuktfläckar" (?) på det relativt nya gipset i taket som jag funderar lite över vad det kommit av.. har ni några tankar, tips mottages de tacksamt.. har ni frågor kan jag troligen inte svara på dem, men försöker gärna! :)

takflackar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite om platsen där taket är:
Det är ett "blivande badrum" i en sutterängdel av ett uthus (det är ju praktiskt taget en källare egentligen, men nästan allt befinner sig ovan mark!).. det verkar vara sten som vägg.. ihopmurade.. halvputsade på insidan och slätputsade på utsidan (svårt att förklara, hoppas ni förstår).. dvs inte en slät vägg - och den som påbörjade badrummet har gjutit på golvet så det är nytt.. dragit in vatten och avlopp osv.. samt börjat skruva fast stålreglar för nya väggar på insidan..

I övrigt är det inte så mycket mer i rummet.. en hörna med en ackumulatortank (solvärme) en inkopplad liten kamin och massa byggmaterial.. golvet ser torrt och fint ut.. gipset som ligger på golvet är torrt och fint (även när man lyfter på skivorna och kollar längre ner i högen).. det känns inte mer fuktigt i luften än nått annat ställe (luktar inte konstigt).. och ändå har dessa fläckar på nått vis uppkommit..

Jag förutsätter att de inte var där från början (på skivan när de satte upp den), eftersom "ringarna" går över skarvar lite här och var..

Likväl verkar det inte vara "en vattenskada" på ett lokalt ställe.. då det är fuktfläckar på olika sidor om rummet..

Ovanför rummet finns en lgh som har ett litet kök (med vatten).. men det verkar inte läcka där (och skulle det göra det, borde fläckområdet i taket vara mer lokalt väl.. på ett och samma ställe?)

Det enda jag uppfattade var att det kändes som fläckarna i stor mängd var knutna till skarvarna (vilket man också kan se på bilderna) mellan gipsskivorna.. där de spacklat.. det skulle kunna vara relevant.. men vet inte riktigt hur.. :x

Va fasiken kan det vara (snarare hur och varför har de uppkommit)? bara ren fukt som blivit instängt mellan "nya" innertaket och ev gammalt innertak (kondensvatten eller nått)?..fel material? fel spackel?

Tankar tips? nån som kan ha nån idé?

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Sitter fläckarna i taket och du har ett kök ovanför måste man väl misstänka att det är uppifrån kommande vatten som orsakat detta. Kan du inte riva ner lite gipsskiva och kolla ovansidan på gipset och eventuell isolering i bjälklaget....
Hur vet du att fläckarna inte kommer från köket?
 
daviden skrev:
Sitter fläckarna i taket och du har ett kök ovanför måste man väl misstänka att det är uppifrån kommande vatten som orsakat detta. Kan du inte riva ner lite gipsskiva och kolla ovansidan på gipset och eventuell isolering i bjälklaget....
Hur vet du att fläckarna inte kommer från köket?
Det vet jag ju inte såklart!

Men köket i sig är i storleken av ett trinettkök (och det var inga synliga skador eller läckor på utsidan där så att säga.. men det betyder ju inte att rören under är hela!).. vilket kändes som att OM det nu var det som droppade och läckte lite.. så borde fläckarna främst vara under köket (iaf minst ha lite större fläckar just där).. men fläckarna har uppkommit lite överallt i olika grader (som jag nämnde, främst följande skarvar och skruvhål).. där det inte borde vara några slags rör.. men visst - vatten kan rinna konstiga, och långa, vägar innan det hittar ut.. så det kan ju vara vad som helst.. :/

..men som sagt det var bara jag som försökte vara logisk haha.. och DET funkar inte alltid ;)

Huset där det där rummet befinner sig.. är inte riktigt i min ägo än.. så jag kan inte riktigt riva ner nått.. än.. men givetvis ska det undersökas mer noggrant! Nu funderar jag mest hur och varför.. och kollar om nån annan har några idéer..

Tack för inputen!
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
 
Ja, det där skulle jag kolla upp, ser i mitt tycke för mycket ut för att kunna vara kondens t.ex.Tyvärr innebär det då säkert en del rivning.

Anledningen att det syns just i skarvarna kanske är för att vattnet lättare tar sig ned i glipan mellan skivorna (som det ju är på ovansidan) än genom själva gipset.
 
stoif skrev:
Ja, det där skulle jag kolla upp, ser i mitt tycke för mycket ut för att kunna vara kondens t.ex.Tyvärr innebär det då säkert en del rivning.

Anledningen att det syns just i skarvarna kanske är för att vattnet lättare tar sig ned i glipan mellan skivorna (som det ju är på ovansidan) än genom själva gipset.
Jo det tycker vi med, vi tycker de är skumma över lag hehe.. Gillar inte oförklarliga saker.. Kliar i fingrarna att ta reda på vad det är..

Det vi vet är att det inte finns några vattenburna element i lgh ovanför.. Så det går inga sådana rör där.. De enda som går där borde vara avlopp och kall/varmvatten till lgh ovanför.. Och några ledningar till solcellerna..(jag vet inte hur sådana funkar.. Är de vatten i såna? Värmer man vatten.. Eller samlar man el för att värma upp vatten nån annanstans?)

det verkade inte blött när vi tryckte där.. Inget kladd nånstans.. Och ägarna har inte bott där på ett tag (mer sommarstuga för dom). - Men det är uppvärmt året om!

Som sagt.. När vi får möjlighet ..river vi..
Men undrar fortfarande..

tack för inputen, ha en trevlig kväll!
mvh sandra
 
Tillbaka!

Vi har besiktigat huset nu och i samband med det hade vi bett ägarna om lov att såga i taket (eller ta ner en gipsskiva, vilket som var lättast).. och det fick vi!

Besiktningsmannen hade sina misstankar (precis som vi) innan.. men jag undrar om vi inte alla är lika frågande efteråt också haha.. hm..

Vi valde den mest intensiva fläcken.. och sågade upp ett hål.. gipset var jättefint.. inga fläckar på "baksidan" eller i mitten.. såg helt normalt ut.. isoleringen sågade vi också i.. och i plasten.. inga missfärgningar.. ingen väta.. ingen fukt.. nada.. allt trä vi såg.. var fint (inga fläckar av nått slag).. dvs allt var precis som det skulle på "andra sidan"..

Mysko helt enkelt..

Men frågan är om det skulle kunna vara fukten i rummet bara.. när vi klev in denna gång så kändes det som om man klev in i en bastu! och det finns ingen ventilation (än!).. tror ni att fukt under lång tid kan missgfärga ytan på gipset sådär?

Vi passade också på att fråga när de gjort gipstaket (det såg ju nygjort ut) men det visade sig att de stått sådär i flera år.. (dvs i den fuktiga miljön)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.