Jag köpte ett hus med en ”braskamin” för drygt ett år sedan. Säljaren har endast använt det sommartid och inte lagt så stor vikt vid kaminen som var installerad av förre ägaren. Han kunde inte redogöra för funktionen. Nu har jag i den här, min andra eldnignssäsong försökt klura ut hur det hela hänger ihop.

Som bilden visar är det fem runda hål helt nära golvet och två rektangulära galler nära taket. Jag antar att det är tänkt att luft ska cirkulera och bli uppvärmd av elden. Jag känner inte någon värme i ”utsläppen” oavsett hur hårt jag eldar.

Braskamin med synliga luftkanaler, fem runda hål nära golvet och två rektangulära galler upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns också en ventil på utsidan av murstocken, med ett spjäll. Tänkte det kunde vara insläpp till förbränningsluft. Men det finns inget inlopp i eldstaden.

Det var bakgrunden. Nu till min fråga.

Finns det någon här som vet hur man lämpligast kan ta reda på hur luftkanaler är förbundna? Har för mig att för många år sedan var med på någon provning där det användes någon ”harmlös” rök för att kolla sådant.
 
H
In nere och upp bakom , prova med att blåsa i hålen nere kraftigt, dom sitter på en nivå med mycket damm och kan ha satt igen sig
 
Bakom kaminen sitter säkert en ursprunglig termatorinsats. Kaminen är troligen insatt efteråt. Friskluften kom som regel in i en kammare under spisen för att sedan värmas upp bakom termatorns vägg och spridas ut genom de övre gallren. Lämnades spjället för uteluften öppet,särskilt när det inte eldades, kröp gärna kalluften ut genom (i detta fall) hålen i sockeln och det blev kallt på golvet. M.a.o det är ganska säkert en öppen spis med inmurad termatorinsats där man satt in en kamin efteråt.
 
  • Gilla
Amk11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.