Hur många har fått något fel på sina gräsrobbotar i år på grund av åskan? Jag vill gärna dra ur kablarna i marken när åskan går men på Husqvarna 230 har Husqvarna inte gjort en bra uppfinning. Man får ta tång för att få bort kontakterna och de sitter så hårt att de nästan går sönder. Även enormt svåra att trä i det lila hålet på våren. En går bra med den första men den smala kabeln gör det trångt för den andra kabel (man trär i guiden och begränsningen i samma hål). Kanske är det så att de ska bytas var år och när kabeln är så klippt att den inte längre räcker till har nog Husqvarna tänkt att man ska lägga ner en ny i marken och då även pengar i deras fickor.

Strömmen ur och klipparen utdragen men första elaka åsksmällen i skogen 200 meter bort gjorde att klipparen tror att ena guidekabeln är begränsningslina. Skulle ändå dra om den så slet upp den.

Strömmen ur och klipparen utdragen men andra elaka åsksmällen 500 meter bort i skogen gjorde att klipparen kunde följa guiden tills det var 5 meter kvar och tror då att det är en begräsningskabel.

Mätte i klipparens meny begränsningskabeln och den visade fulla procent. Tror att kortet i laddningsstationen får bytas men undrar om inte Husqvarna kunde ha en bättre lösning på infästningen till laddstationens kablar?

Lika illa med alla märken?
 
Redigerat:
Dåliga kontakter även på 320/330x. Måste sätta dit en skarvkontakt om man ska dra ur varje gång åskan går, annars lär det inte hålla speciellt länge. Lämplig vädertätad finns på biltema, men ligger i 10 pack för runt 200 pix...

//Lasse
 
Det är mycket vanligt att kretskortet i laddstationen går sönder vid åska och det hjälper som sagt inte att dra ur strömmen, begränsningsslingan agerar som en stor åskledare.
Senaste veckornas dåliga väder har drabbat både mig själv och minst tre arbetskamraters laddstationer med kretskortsbyte som följd. När jag lämnade in min maskin hos min lokala HQ-verkstad hade de veckan innan haft inne uppåt 100 åskskadade klippare, kretskorten verkar vara det vanligaste felet och byts i princip rutinmässigt.
De kostar ca 800-1200:- beroende på modell och de går att byta själv om man vill.
 
Var nere i butiken idag. De har beställt 200 kretskort till laddningsstationerna och Husqvarna är tagna på sången för de är restnoterade till någon gång i september. 1400 kr fick jag som pris för kort och arbete. Verkstadsgubben sa att nu är det liv hos Husqvarna och många kunder klagar på den tekniken linorna är fastsatta med. Den borde ha någon form av åskskydd eftersom den är svår att montera av och på. Några har stämt Husqvarna och troligen får de bekosta lagningen för de som klagar på grund av konstruktionsfel. Kanske har Nonkan hört något om det är sant och då ska jag sätta mig och skriva snigelbrev till Husqvarna direkt.
 
Kretskorten är känsliga, inget snack om det. Men med tanke på hur många automowers HQ har sålt under åren är det väl inte konstigt att det blir många skador med ett rekordår när det gäller åska.
 
peternicklas
Nu var det konstruktionen av kontakten som de menar är orsaken till att så många fått problem efter åskan. Att inte kunna koppla bort kablarna på ett enkelt sätt är ju ingen smart lösning.
 
Fast kopplingarna har ju sett likadana ut i många år. Jag har i alla fall inte hört tidigare att det skulle vara nåt större problem.
Jag är ju själv drabbad och visst vore det smutt med snabbkontakter men vill nog hävda att det är årets många och ovanligt kraftiga åskoväder som orsakat mer problem än normalt.
 
Inte hört något om någon stämning mot Husqvarna i alla fall, det är ju inte USA det här :)

Själv tycker jag inte det är något större problem att koppla ur och i, vi gör hundratals service/reparationer per år med våran testslinga i verkstaden, både med vår egen station och i förekommande fall kundens station. Man får vara lite varsam när man trycker in kontaktdonen, det är bara att ta det lite lugnt så går det normalt bra. Nu är det inte hundratals åskskadade såklart, utan det kopplas vid varje koll av robot.

Kontaktdonen används ju av de flesta märkena också, så de är nog det vettigaste sättet att enkelt koppla en lös kabel till stift till en rimlig kostnad. Tycker man de är för stora kan man ju ta vanliga kabelskor, men då får man ju skala kabel och så.

När jag gör installationer lämnar jag ganska mycket extra kabel för ev. framtida bruk, annars är det ju inte hela världen att skarva på mer kabel om den skulle bli lite kort om man nu skulle få för sig att byta kontaktdon varje år. Att skarva på nån meter kabel blir nog inte Husqvarna speciellt rika på om jag får dra till med en vild gissning.

När det gäller åska så kan man se det på lite olika sätt antar jag, själv är jag uppvuxen på en gård där vi hade elstängsel. Inte rimligt att koppla ur det när åskan går, så det gick ju ett och annat elstängselaggregat, kanske inte varje år men ändå. Ett och annat modem rök ju också, liksom TV för vem fasen orkar egentligen dra ut allting varje gång?

Antingen blir man bitter för kostnaden, eller så lever man med att saker kan gå sönder, åska är ju svårt att skydda sig mot. Pappa (som ju var den som betalade) valde att inte bli bitter i alla fall, och han försökte absolut inte klaga hos tillverkaren av elstängselaggregatet när det gick sönder och han själv låtit kablarna sitta kvar.

Det jag tycker är största problemet med trasiga maskiner är snarare att curlinggenerationen har börjat köpa hus, och varenda grej som händer ska alltid vara på garanti, eller i vilket fall är det alltid någon annans fel, och just den diskussionen är man lite trött på i slutet av högsäsongen. Om vi ska måla med stora generaliseringspenseln då alltså ;)
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker det inte är något problem att gå ut och ta bort kontakterna om man är hemma men de sitter som attan. Kanske lättare om man har stationen på ett bord på en verkstad och inte slipper kräla på marken :) Inte alls lämpliga för utomhusbruk. Har en påse hemma så byter ibland men vad hjälper det. Något smörmedel som är inte är ström-dämpande kanske är en bra idé? Funkar vanligt 56-spray?

Hur som helst, standard skräpkontakter på en maskin för 20-30 000 kr vet jag inte vad jag ska tycka om. Okej, stationen kostar 4-5000 kr men den hör ju till ekipaget.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Köp en sådan här på Biltema och montera. däckkontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0018_(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0019_(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0020_(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johnjensen och 2 till
  • Laddar…
2 väldigt bra förslag som privatpersoner tänkt på men Husqvarna missat.
 
Genialt på min ära! En sådan kommer upp på listan nästa tur till feltema. (y):D
 
Artnr eller betäckning på Biltema?

M.v.h
Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.