Vi håller på att byta ut vårt tak och på ett ställe delar sig taket i två olika lutningar, där har takläggarna gjort en lösning som jag inte kan se på något annat tak i området. Blir lite nervös och vill mest bara veta om det är en ok lösning eller om de råkade kapa plåten för kort och gjorde en nödlösning?
Taket är inte färdigt ännu, så det kan ju vara så att de kommer göra något mer där, men vill gärna ha lite kött på benen innan jag ifrågasätter något.;)
 
  • Tak med tegelpannor och udda lutningar där takläggare gjort en speciell lösningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
semsvch och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som 12mm ströläkt, trodde man numera skall ha 25mm.

Gällande plåtarna så skall pannan helst ligga uppepå, det där ser ut som fort-och-fel
 
  • Gilla
Lersjön och 1 till
  • Laddar…
Det han har lagt kallas Plisséplåt. Och det är korrekt gjort. Skulle kanske kunna ha lagt ut det lite snyggare och rakare. Man lägger den för att inte leda in vatten under vindskiveplåten som du ser slutar halvvägs på pannan.
 
  • Gilla
SWEBMA
  • Laddar…
Sådär görs ofta på nyproduktion, tidigare användes bly som var lätt att forma nu är det denna waka flexen
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ser ut som 12mm ströläkt, trodde man numera skall ha 25mm.

Gällande plåtarna så skall pannan helst ligga uppepå, det där ser ut som fort-och-fel
var uppe och mätte nu och reglarna är 25x38.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det han har lagt kallas Plisséplåt. Och det är korrekt gjort. Skulle kanske kunna ha lagt ut det lite snyggare och rakare. Man lägger den för att inte leda in vatten under vindskiveplåten som du ser slutar halvvägs på pannan.
ok, stort tack för utförligt svar! Jag bryr mig inte så mycket om det snyggt, bara det hållet tätt.:D
Så då kan jag vara lugn med andra ord?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ser ut som 12mm ströläkt, trodde man numera skall ha 25mm.

Gällande plåtarna så skall pannan helst ligga uppepå, det där ser ut som fort-och-fel
Och lägger du plåtarna under pannorna så lyfter pannorna och blir svåra att få till
 
  • Gilla
evertb och 3 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar, nu kan vi sova lugnt inatt.:D
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Strlöläkten är dom som ligger vertikalt, från nock till takfot. Förr körde man 12mm men är ganska säker att man i husma nu säger att det skall vara 25mm. Och får du upp pannorna lite och ett bättre plåtarbete så kan pannan ligga på plåten.
 
  • Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Strlöläkten är dom som ligger vertikalt, från nock till takfot. Förr körde man 12mm men är ganska säker att man i husma nu säger att det skall vara 25mm. Och får du upp pannorna lite och ett bättre plåtarbete så kan pannan ligga på plåten.
ok, tack för info. Men om de har använt 12mm, vad innebär det? Om det tidigare var ok med 12mm så kanske det inte är någon fara? Eller ska jag be dem göra om allt de hittills gjort? :surprised:
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
K KVC skrev:
ok, tack för info. Men om de har använt 12mm, vad innebär det? Om det tidigare var ok med 12mm så kanske det inte är någon fara? Eller ska jag be dem göra om allt de hittills gjort? :surprised:
Det med lägre ströläkt så är det framförallt större risk för att löv, barr och annat bös fastnar, ventilationen blir också sämre. Om det är gammalt hus så kan de ha valt 12 mm för att slippa göra om takfoten om du har takfitskil etc.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det med lägre ströläkt så är det framförallt större risk för att löv, barr och annat bös fastnar, ventilationen blir också sämre. Om det är gammalt hus så kan de ha valt 12 mm för att slippa göra om takfoten om du har takfitskil etc.
Det där med ventilationen låter ju inte bra alls! De har bytt ut hela taket, så osäker på om det spelar någon roll hur gammalt huset är då? Det är iaf byggt på 80-talet.
 
K KVC skrev:
Det där med ventilationen låter ju inte bra alls! De har bytt ut hela taket, så osäker på om det spelar någon roll hur gammalt huset är då? Det är iaf byggt på 80-talet.
Då menar jag ventilationen av taket, inte vinden. Är det byggt på 80-talet så borde du inte ha takfotskil. Men det är väl bara att mäta ströläkten och sedan fråga byggaren ? Att man använder 23-25mm hög ströläkt är vedertaget.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då menar jag ventilationen av taket, inte vinden. Är det byggt på 80-talet så borde du inte ha takfotskil. Men det är väl bara att mäta ströläkten och sedan fråga byggaren ? Att man använder 23-25mm hög ströläkt är vedertaget.
Kom precis på att taket går ihop med grannens på ett ställe, kan det vara så att man valt 12 för att det ska liva med grannens kanske? Ska fråga byggarna vid tillfälle.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Kollade Hus AMA och det är minst 25x25 som gäller. Självklart kan dom valt 12mm av ngn anledning men det är en avvikelse från svenska byggregler
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.