Hej alla! Första inlägget.

Jag och min sambo är nyblivna husägare :)

Vi har en braskamin installerad. Röret som går in i väggen är isolerat med någon slags isolering.

Varför är den där? Kan man ta bort den och isf ersätta med någon form av plåtplatta?!

Tacksam för svar!

/Richard
 
  • 20130211_120739.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret blir varmt när ni eldar. Om brännbart material (tex trä) ligger an eller är för nära röret kan det börja brinna. Därför isoleringen.
Det där ser rätt tattigt ut, är det där besiktigat av sotare? Finns protokoll från brandskyddskontroll?

Jag säger inte att det är fel men man borde nog kolla hur det ser ut innanför isoleringen.
 
Enligt förra ägaren så är det besiktigat. Men jag ska nog ringa in en sotare.

/Richard
 
Sotaren för ditt sotningsdistrikt ska ha besiktningsprotokollet om det finns ett.
 
Utförandet har lite hemmapularvarning över sig...
 
Haha.. Det var allt annans än vackert, men fyller säkert sin funktion. Vart tar det vägen sen och hur är det isolerat där!?
 
Det är rätt sorts isolering, men kanske inte så snyggt gjort.

Vad du kan göra är
1. Linda över med al-folie eller något liknande obrännbart.
2. Bygga en "låda" som döljer det hela när ni njuter av brasan.
3. Tillverka ett plåtsvep, som följer rörets form, och lämnar plats för isoleringen.
Isoleringen måste vara kvar för att förhindra brand i träbjälklaget.


Det bör ju inte vara någon överraskning för er,
då det såg likadant ut på visningen innan ni köpte huset.
Frågade ni säljaren om konstruktionen då?
Eller var det en liten detalj som drunknade i helheten?

Jag hade själv gått på alternativ 1 ovan.
Man blir snabbt hemmablind, och ni har säkert mer akuta saker att ta itu med.
Så spara alternativ 3 tills allt annat är klart :)
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Ska ni bygga en låda är det nog bäst att inte använda brännbara mtrl. kör med brandgips och stålreglar.
 
Är kanske taket sänkt efter att kamin installerats ?
Är det en plåtskorsten hela vägen annars skulle jag själv vilja haft lite längre avstånd till taket och det borde väl i så fall inte vara så mycket jobb att knacka ner några sten så ingången till pipan kommer längre ner?
 
Tack för alla snabba och hjälpsamma svar!

Nej det kom inte som en överraskning ;)

Isoleringen var på plats när förra ägaren köpte huset berättade han.
Jag trodde att jag kunde sätta en plåt i både taket och väggen bakom?

Men bästa lösningen är alltså att klä in det i någon form verkar det som.

/Richard
 
RichardKemner skrev:
Jag trodde att jag kunde sätta en plåt i både taket och väggen bakom?
Om du ska ha rökröret oisolerat måste du ha minst en halvmeter till brännbart material. Går att minska till 25 cm om du monterar ett strålningsskydd med luftspalt.
 
mulpac skrev:
Om du ska ha rökröret oisolerat måste du ha minst en halvmeter till brännbart material. Går att minska till 25 cm om du monterar ett strålningsskydd med luftspalt.
Jaha, nu är jag med på noterna! Tack ska du ha! :)
 
mulpac skrev:
Om du ska ha rökröret oisolerat måste du ha minst en halvmeter till brännbart material. Går att minska till 25 cm om du monterar ett strålningsskydd med luftspalt.
Ja, detta torde väl vara det huvudsakliga problemet här - skulle förvåna mig om detta är ok. Och när man byter till halvisolerade skorstensmoduler så löser sig också övergången till helisolerat genom takbjälklaget eftersom det finns färdiga produkter för det som har lite snyggare plåtkläder utvändigt...
 
Vad menar du? Vad är det som inte är okej?

/Richard

MathiasS skrev:
Ja, detta torde väl vara det huvudsakliga problemet här - skulle förvåna mig om detta är ok. Och när man byter till halvisolerade skorstensmoduler så löser sig också övergången till helisolerat genom takbjälklaget eftersom det finns färdiga produkter för det som har lite snyggare plåtkläder utvändigt...
 
Det kanske är så att väggen och taket är av mur resp betong och isoleringen är till för att hålla någorlunda dragtätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.