Tråkigt när det strular till sig så här, men jag var med om samma sak, vid mitt förra husbygge. Där fanns ett 1 1/2 på tomten som jag rev, och ritade ett nytt, grannarna skrev på, utom 1, som ansåg att den nya planen skulle följas.( 20 år gammal plan, som sa 1 plans hus för området, men det fanns flera 1 1/2 plans där. Sagt och gjort, ritade ett 1 plans, fick godkänt och började bygga. Då anmälde grannen bygget, och menade att man inte blivit tillfrågad, Länsstyrelsen dök upp för att kolla, då var huset rest, vi hade ett snack där, lite aggresivt från min sida, som ansåg att nu får det min själ vara nog med tramset, grannen var emot ett 1 1/2, och nu står det ett 1 plans här, så......
Länsstyrelsen avslog överklagan.
http://www.skanskan.se/article/2011.../familj-kan-tvingas-riva-nybyggt-hus-i-dyback
 
  • Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Vad var frågan? Alltså - vad är det tänkt att vi ska diskutera?
 
Jag antar att det är den inlänkade artikeln som skall vara grunden för tråden.

Det är förvånansvärt att kommunens handläggare har så dålig kunskap om lagar och regler att de tydligen ganska ofta missar ett korrekt grannehörande.

var med om samma sak fast åt andra hållet. En granne ville bygga ett uterum ca 3m från gränsen mot oss, vi godkände. Grannen ficka avslag av handläggaren som tyckte att huset var stort nog ändå. Grannen krävde att ärendet skulle tas upp i byggnadsnämnden där det gick igenom med minsta marginal i nämnden omrästning.

Efter detta upptäcker grannne att de missat en byggtekninsk detalj med det modulsystem de ville bygga med, så att de antingen skulle få specialbeställa en modul öfr en massa pengar, eller bygga ytterligare 30 cm i vår riktning, jag godkände (muntligen) utan vidare, grannen ansökte med stor tvekan om ändrat bygglov (alternativet var ju att låtsas som det regnade). Då beviljade handläggaren utan tvekan ändringen, och detta UTAN formellt godkänannde från mig.
 
Fast avviker inte det nu byggda huset från den 20 år gamla planen så kan väl inte grannen säga något? Risken att bygglovet skulle upphävas är ju därmed obefintlig?
 
Rebeckaf skrev:
Vad var frågan? Alltså - vad är det tänkt att vi ska diskutera?
Förlåt om inte detta framkom. Om grannar en gång har yttrat sig om vad de tycker är fel med det tänkta bygget, så har förmodligen kommunen lagt detta på minnet, om ritningarna på huset då ändras med hänsyn till de protester som inkommit, så borde det inte finnas själ till att än en gång begära in granneyttrande. Man får förutsätta att det första förslaget strider mot planen för området, och kommunen kan då inte godkänna ritningar, men om ritningarna i nästa omgång blivit ändrade så att de inte strider mot planen, och då borde bygglovet vara klart, och inte som Länsstyrelsen anser, gå ut en ny runda. Jag anser, att det kommunen har att göra nu, gå ut en ny runda för granneyttrande, kommunen står fast vid sitt beslut, och då får de som vill, överklaga detta. Då kommer ärendet in till Länsrätten igen och prövas, och med ett gott minne kommer Länsrätten ihåg ärendet, och vad man klagade på då, det blir då lättare för Länsstyrelsen att bifalla bygglovet. För även här vet man att "vissa" kan överklaga allt och alla
 
cem77 skrev:
Fast avviker inte det nu byggda huset från den 20 år gamla planen så kan väl inte grannen säga något? Risken att bygglovet skulle upphävas är ju därmed obefintlig?
sorry cem77, det blev lite fel, det var artikeln jag villa visa, medan jag passade på att dra mitt eget ärende som en paralell. Visst skall planen gälla, men tiderna förändras också, och när ärenden dras till sin spets, vet man inte hur det går. När det gäller nybygge av garage upp till tomtgräns, är det idag mycket svårt att hänvisa till den gamla detaljplanen, då kanske tomter har blivit avstyckeda och blivit mindre. När det gäller bygget i artikeln, tror jag, efter att ärendet gått en ny runda, att kommunens beslut står fast, och om någon överklagar, tror jag inte att länsstyrelsen undanröjer kommuns beslut. Kommunens beslutfattare får väl vässa pennan, och hänvisa till vad grannar klagade i första rundan, och nu hänvisa till att det faktiskt har upprättas en ny ritning som då tagit hänsyn till de klagomål/synpunkter som fanns i första rundan, = lite räv och rackarspel kanske......
 
Det måste ju funnits ngt. mer som stred mot planen, om bygglovet på alla punkter är i enlighet med detaljplan så skall grannarna inte höras (iallafall inte av kommunen). Då finns det väl knappast en chans att länstyrelsen skulle ha synpunkter heller.
 
hempularen skrev:
Det måste ju funnits ngt. mer som stred mot planen, om bygglovet på alla punkter är i enlighet med detaljplan så skall grannarna inte höras (iallafall inte av kommunen). Då finns det väl knappast en chans att länstyrelsen skulle ha synpunkter heller.
Jo så måste det vara, allt framgår inte av artikeln, men har grannarna "snöat" in på att någon kommer och bygger framför dem, och dessutom med ett betydligt större hus, då är man inte beredd att godta minsta avvikelse från gällande detaljplan. Därför är det alltid lugnast att hålla sina byggplaner inom de uppgjorda regler för området, men det är inte alltid så enkelt, om tomterna är små. Det finns nog en del att tänka på för de som styckar upp tomter till försäljning,en tomt på 700kvm kan tyckas OK,men väljer man ett hus på 120kvm, så ser det väl OK ut, men blir det senare tal om ett garage och en friggebod, kanske även en uteplats, då blir det till att skohorna in det hela, om man räknar bort 4.5 meter till grannar och 6 meter till gata.
 
Jo men bara för att du har grannehörande så ger det inte grannar vetorätt. Det är ju bara att se till att grannarna får framföra sina ev. protester, stadsbyggnadskontoret kör över dem om ditt bygglov är rimltigt (och du har tur med handläggaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.