Ska lägga nytt golv i bostaden och har tagit hjälp för att få ut mattorna och få betonggolvet under slipat. Strax innanför ytterdörren fanns en gjuten upphöjning i betonggolvet, typ storlek av en dörrmatta med en metallram runt. Ovanpå den låg endast ett lager matta, medan det runtomkring fanns flera. Jag gissar att man försökt jämna ut golvet när man lagt in nya mattor. Men varför har man byggt så från första början? Vad ska det vara bra för?
Betonggolv med en upphöjd, rektangulär sektion och metallram, delvis täckt av borttagen matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv med rester av gammal matta och en upphöjd betongplatta nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen börjar jag fundera på hur jag ska hantera det här. Tanken är att lägga klinker eller möjligtvis parkett. Ska jag försöka knacka bort upphöjningen? Flytspackla så resten av golvet kommer upp i samma nivå (det fortsätter ganska långt in i bostaden)? Finns det någon bättre lösning? Om det är av någon betydelse för val av metod så fick höra från en granne att golvet består av en tunnare betongplatta som ligger på kross han menade att det därför är att betrakta som flytande golv. Kåken är byggd tidigt 60-tal.
 
  • Gilla
Nicke-85 och 1 till
  • Laddar…
ullet
I hallen i vårt 60-talshus låg det en nersänkt gummimatta i hallen, ungefär samma storlek som din kaka har. Som denna (fast mindre):
Yoga-Zap--Zon_4239.jpg

Jag gissar att det är enklare att knacka bort det som sticker upp än att flytspackla hela golvet (om du inte vill ha en högre golvnivå för att det ska passa bättre med angränsande rum).
 
Ja, nu när du säger det. Det kan mycket väl varit en nedsänkt gummimatta där, vilken man senare tröttnat på och fyllt igen utrymmet . Jag hade inte en tanke på att man har haft sådana i vanliga hem. Men nu klarnade det en hel del! Tack! :D
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Pratade med killen som slipade golvet om möjligheterna att ta bort upphöjningen och han sa att han skulle försöka. Nu när jag tittade förbi på kvällskvisten såg det ut såhär. Jag är faktiskt lite osäker på om han har tänkt att fylla igen det eller om han överlåter det hela till mig att bestämma. Men är det inte bara att blanda till lite betong, fylla upp hålet och jämna till? Eller är det något annat man bör tänka på? Det svarta som syns verkar vara någon matta som skiljer betongplattan från underliggande kross.
Uppgrävt betonggolv med hål nära dörröppning, synlig matta under betong och vid radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade köpt en säck med flytspackel.
Dammsug ur, prima och slå i spackel.
Är golvet rakt å fint nu så kan du vänta tills spacklet nästan har torkat då skrapar du ytan så du kommer i rätt nivå, men då gäller det att du har spacklat en liten bulle.
Annars lägger du dig några mm under rätt nivå och spacklar resten när flytet torkat
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Vad ska du ha för golv sen.
Tänk på att vissa betong och flytspackel kräver att du väntar några veckor innan du lägger vissa golvmaterial.
Det kan gälla både uttorkning och/eller krympning som du måste vänta på.

Har du bråttom måste du välja rätt produkt. Många här på forumet, ja t.ex nino, kan dessa produkter mycket bättre än mig.
 
Mikael_L
nino nino skrev:
Är golvet rakt å fint nu så kan du vänta tills spacklet nästan har torkat då skrapar du ytan så du kommer i rätt nivå
Vi kan väl förtydliga, man sätter igång precis när flytspacklet börjar kännas som aningen hård modellera. Det härdar fort i detta stadium, så missa inte tillfället, för sen blir bearbetning mycket besvärligt. Är man osäker kan det vara bättre att gjuta lite för lågt istället för sen dagen efter dra på med handspackel ett cementbaserat spackel som går att dra ner till noll.

Men det är inte alls svårt att skrapa ner ytan för detta lilla jobb, det är bara att man som amatör måste kolla noga hela tiden så man inte missar den perfekta tidpunkten, som kanske kommer något runt 0,5 - 2 timmar efter gjutningen, tror jag.
Ha en bred spackelspade för jobbet.
 
  • Gilla
ullet och 3 till
  • Laddar…
Precis så
Men vissa spackel torkar uppifrån och ner, andra nerifrån och upp och några lika genom hela spacklet

Så man får vara på sin vakt
 
Nybörjare som jag är tillhör jag nog den kategori som gör bäst i att ha lite marginaler och gjuta lite för lågt. Jag ska lägga klinker ovanpå. Vid en snabbtitt verkar det finnas en del olika primers och spackel att välja på. Är det någon större skillnad på grejerna eller är det bara att ta första bästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.