Vi bor i ett radhus byggt -60. 2 våningar, ingen källare och ingen soutteräng. Platta på mark.
I vår hall, som i regel är ganska kall luktar det märkligt. Som en kombination av kemi och ibland källare. Lukterna blir tydligare i samband med, eller efter, regn.
Enda ventilationen som finns skulle väl vara kallraset från inbyggda brevlådan och otät dörr.
Vad jag vet målades hallen med jotaplast nån gång i oktober -14. Vi flyttade in i december.

Lukten sätter sig ordentligt i kläderna. Precis innanför hallen har vi ett stort förråd och där luktar allt prima. Där finns en ytterventil. Ovanför hallen och förrådet finns ett isolerat findsförråd dock utan uppvärmning. Golvet i hallen är kalksten från byggnadsåret.

Kan någon komma med en bra teori hur vi ska få bukt med problemet? Vad vill ni veta mer?

Jag har begärt in offerter för luktutredning fråb Ocab och Aquademica, men kanske kan nån komma med nån klok tanke här också?
 
Åsa Lund
Det jag kommer att tänka på är att det kan vara kasein i flytspackel under plattorna. Detta kan avge sur doft när det blir fuktigt.
 
Redigerat:
Syllar, bärlinor och blindbottnar bestod tidigare av tryckimpregnerat virke som kunde avge dålig lukt när de blev fuktiga.
Om sådant virke användes redan när ert hus byggdes 1960 känner jag dock inte till.
 
Tack för båda svaren. Problemet är att lukten sitter så lokalt. Flytspackel och syll mm finns ju även i de andra rummen. Vad jag vet har inga grannar likande problem heller.
Vad tror ni om målarfärgen? Kan den reagera eller inte "härda" tillräckligt p g a kylan exempelvis? Långsökt kanske?
 
det har en samband med fukt så leta efter fuktig byggmaterial och börja med ytterväggar
 
O
Golvet?
Risken är väl ganska stor att golvet ligger direkt på plattan... Med fuktproblem som följd...
 
Varför är det en risk att golvet ligger direkt på plattan? Golvet kan ju andas då?

Se till att regnvatten rinner från huset och sök på forumet efter hur man ska dränera platta på mark om problemet kvarstår efter det.
 
O
Det är betong gillar fukt, det gör inte trä... På - 60 talet så tänkte man inte på det så mycket utan la trägolv direkt på en betongplatta som var oisolerad...
 
Det ligger kalkstensgolv från byggåret. Inga grannar har liknande problem men de har öppnat upp hallen och gjort större.
 
O
FUOL skrev:
Det ligger kalkstensgolv från byggåret. Inga grannar har liknande problem men de har öppnat upp hallen och gjort större.
Om jag hade bemödat mig med att ha lite läskunskaper:) så hade jag läst just detta eftersom de stod i ditt första inlägg...
Jag är dock fortfarande inne på fuktproblem. Eftersom problemen verkar bli värre vid fuktig väderlek...
Försök å ta loss nån golvsockel å lukta å känn om det blir värre...
 
ullet
Jag skulle gissa att du har träreglar/-syll ingjutna under hallgolvet och att du där fått problem med fukt. Kanske att det går att få bort lukten med lite mer ventilation, men grundproblemet kommer ju finnas kvar i så fall.
 
ullet skrev:
Jag skulle gissa att du har träreglar/-syll ingjutna under hallgolvet och att du där fått problem med fukt. Kanske att det går att få bort lukten med lite mer ventilation, men grundproblemet kommer ju finnas kvar i så fall.
Men om vi tar hänsyn till att det i direkt anslutning till hallen ligger ett förråd som vetter mot samma ytterväggar där det är ett gjutet betonggolv. Där inne luktar det inte alls illa. Jag märker nu under de torra veckorna att lukten är konstant också. Är det önsketänkande från min sida att det kan vara dåligt ventilerat, kallt och kombination med dålig färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.