För en lekman... Är det någon större skillnad på Ballningslöv, Marbodal och HTH egentligen?

Är det något man ska/bör ta hänsyn till i sin vägning mellan de olika husleverantörerna?
 
Hej Anders!

Jag har nog samma åsikt som Palm ovan. Som liten anekdot kan jag berätta att jag satte upp vårt kök (inhandlat på IKEA) med vita stommar och ek-luckor. Efter lite knep och knåp var det så klart och jag är mycket nöjd. Ett par månader senare var jag genom jobbet ner till Cannes/Frankrike och bodde i en terasslägenhet. Skadad som man är undersökte man kökets skåp och lådor. Gissa om min förvåning när jag hittade exakt samma stomtyp, fästanorningar och gångjärn!!!

Nu kommer vi till 10.000 kronors frågan... vem är den JÄTTESTORA tillverkare som levererar samma stommar och skåp detaljer till jordens alla hörn?!  ;)

Mvh Stefan

PS jag skulle aldrig betala för stommar till ett kök som är dyrare än IKEAs DS
 
ehhh... Ett litet företag i Älmhult som börjar på IKE...?
 
En sak som kan vara värt att veta är att IKEA endast har skåpstommar i standardstorlekar. De tillverkare som är dyrare erbjuder oftast stommar i måttanpassade storlekar. Detta gör att det blir dyrare.

IKEA har ju möjligheten att masstillverka i ett begränsat antal förbestämda dimensioner. Det gör att de inte får omställningskostnader för maskiner och att de kan ha alla sina produkter i lager.

Kvalitetsmässigt kanske det inte är så stor skillnad, men har man ett kök med udda mått så manske man blir tvungen att välja en annan dyrare tillverkare.

 
En annan liten detalj:
Om jag inte har helt fel så är IKEA's kökstommar vita. Väljer man ex. Marbodal kan du få stommen i trämönstrad melanin, vilket i alla fall vi tycker är snyggare än vitt.

Precis som 'ymca' sa ovan så är det ett stort plus att kunna få stommar och luckor i specialstorlek om man inte har ett kök i exakta standardmått!

Vi hade tänkt sätta in ett IKEA kök när vi renoverade, men valde Marbodal i stället.
 
Ytterligare en liten detalj: husfirmorna har upp till 50 procent rabatt på köken så prisskillnaden mellan IKEA och andra kök blir sällan så stora vid ett husbygge att det är någon större vinst att byta till ett IKEA-kök. Och väljer du bort husfirmans kök blir avdraget sällan hela kostnaden, dessutom får du då oftast montera köket själv.
Förloraren är den som köper kök direkt av tillverkaren, då är katalogpriset ofta dubbelt så dyrt mot det småländska alternativet. Men det kanske ofta prutas på det priset eller går det att köpa direkt från fabrik?
 
andersbyggahus: angående Älmhult, jo det förstår jag och det jag ville få fram är just att de flesta stommar är tillverkade på precis samma sätt och med komponenter av samma kvalité. Visst är det så att man kan få lite extra om man köper dyrare (läs special mått, färg etc.) om man är villig att betala.

Vill också påstå att det inte är några större svårigheter att sätta upp ett kök själv om man nu inte har tummen precis mitt i handen. Med bra verktyg, lite extra tid och vilja så kan det till och med bli riktigt bra!

Mvh Stefan
 
Hmm

Jag tror nog på det som BoD kommenterade... Om man väljer bort kök, så drar husleverantören inte så mycket på priset pga rabatter.

Ska man då välja ett annat kök som man måste handla till fullpris har man gjort en dyr affär följdaktligen!
 
Bara för att Lidhult kök inte har några kök på lager så finns det väl inget som hindrar dem från att dra iväg en beställning till IKEA när det är någon som vill köpa ett kök av Lidhult?
Diskussionen gällde standardskåp och för dessa så kan det inte vara lönsamt för varenda kökstillverkare att tillverka egna. Därför finns det antagligen en eller ett par stycken tillverkare som massproducerar köksskåp.
När det gäller icke-standardskåp så är det klart att det är upp till varje kökstillverkare hur det ska tillverka skåpen och då blir det dyrare.

 
filippa skrev:
General failure verkar tro att hela kökstillverkarmarknaden är en stor kartell.......Trist inställning...........

Har du varit på en fabrik och sett att de verkligen INTE gör stommarna själva? Antagligen inte....

/ F
Hehe, var får du allt ifrån?
Detta medför att det omöjligtvis förekommer masstillverkning på kökstommar.
Du har ju bevisat att det inte finns någon masstillverkning. Varför skulle jag säga något annat?

Jag råkar faktiskt känna en av de riktigt små kökstillverkarna. Luckorna tillverkar de själva men skåpstommarna köper de utifrån om det inte rör sig om specialstorlekar som inte går att köpa.
Det finns väl ingen som tvivlar på att det finns små kökstillverkare som tillverkar allt själva precis som att det finns ett fåtal företag som massproducerar skåpstommar.

 
Hej!
Jag vill inte ge mig in i diskussionen om olika märkens ev. egentillverkning eller lego dito. Vi har precis byggt om vårt kök. Jag arbetar som hantverkare och har varit skeptisk till IKEAs kök. Nu blev det ett sådant hur som helst och resultatet överträffar verkligen förväntningarna. Super! Kostnaden för alla snickerier och maskiner blev ca. 70000:-

Här är ett par bilder

kok1.jpg

kok2.jpg
 
Visst är det skillnad mellan tillverkarna!

Om ni är i Stockholm någon gång är ett besök på Byggtjänsts utställning att rekommendera, där har många köksinredningsföretag demokök.

Jämför kvalitetskänslan när man tex öppnar och stänger en låda eller en lucka. Den som inte märker någon skillnad mellan tex HTH och IKEA, tja - välj IKEA.

De skillnader man ser mellan tillverkarna är tex tjocklek på spånskivor i stommarna, kvalitet på lack/faner. Designen på luckorna! Enklare men minst lika viktivt är hur kvaliten på förborrade hål etc är gjorda, där är definitivt IKEA flera steg efter. (delvis beroende på sämre kvalitet på spånskivorna.

Glöm inte heller att jämföra gångjärn - det är en intressant studie i konstruktionsfilosofi och förklarar också varför IKEAs produkter är billiga.

Jag försöker belysa att det visst är skillnad, och en stor sådan, mellan olika tillverkare (även om dom använder samma fabrik för tillverkning så kan fabriken använda olika maskiner, råvaror och kvalitetskontroller)

Ett nyinsatt IKEA kök ser bra ut första året, ett "kvalitets" kök, tex HTH, ser nytt ut även efter 5 år.
(Och hur roligt är det att riva ut och byta skåp, luckor och lådor allt som oftast?
 
Till BoByggarn:
HTH kök equals kvalitetskök. Jag har i och för sig varit borta från köksbranchen ett tag men när jag sålde snickerier för några år sedan så var HTH ungefär lika mycket kvalitet som IKEA var då. Nu har IKEA i min ögon ryckt upp sig så det kan även HTH ha gjort.

Vad jag inte förstår är vad du har emot IKEAs gångjärn? Som du ser ovan har vi precis monterat ett IKEA kök hemma och den detalj som imponerade mest på mig var deras geniala gångjärn som kan monteras utan några verktyg alls, de kläms fast i ett utfräst hål i luckan. Smart och enkelt precis som jag vill ha det.

Vad det gäller kvaliten på deras spånskivor låter jag vara osagt men deras luckor är helt ok. De som vi monterat, spårade ekluckor, är tillverkade av en annan stor aktör på köksmarknaden, jag har för mig att det är marbodal men det kan vara fel.

Ha det!
 
aj, aj, aj... öm tå? CallMeKenneth?

Att välja köksinredning är nästan religion, min mening är inte att säga att ett märke är bättre än ett annat, men att du får vad du betalar för. Det är det som är min punkt.

IKEA har gjort mycket för att optimera både produktion och installation/ihopsättning av sina produkter, det gör naturlitvis att de kan pressa sina priser.

Nu har jag inte detaljstuderat dessa gångjärn, men personligen vill jag gärna skruva fast gångjärnen i dörren, det ger mig åtminstone en bättre kvalitetskänsla.

I den köksrenovering vi gjorde, valde vi just HTH-kök efter att ha gjort en marknadsundersökning. Prisnivån mellan alla stora "standard leverantörer" var inte så stor, faktiskt! Det som dock drar upp kostnaden ordentligt (oberoende av vilken tillverkare du väljer) är passbitar. Dessa kostar! Antingen i "blod, svett och tårar" eller om du lejer ut arbetet - i pengar.
 
Inte alls :)
Men eftersom personer i begrepp att renovera sina kök ofta läser här innan de börjar bygga, så kan det vara viktigt att påpeka att IKEAs kök dras med ett dåligt rykte som, enligt mig, numera är oförtjänt. Jag vill påstå att du får mycket kök för pengarna.

Det som är mindre bra med IKEA är att de inte har så stor flexibilitet i sina stommar som andra tillverkare kan ha. Det saknade vi.

Ha det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.