Jag ska måla om en innervägg som vätter mot ytterväggen, och där har det med tiden blivit svarta märken i den tidigare färgen där gipsskruvarna sitter.

Hur gör man för att dessa märken inte ska uppstå igen?

En målare jag pratat med sa att man kunde måla med oljefärg (antar fasadfärg då?) och sen vanlig väggfärg för att den stod emot fukten. Känner mig lite tveksam till det för jag trodde märkena kom från att skruvarna blir små köldbryggor mot ytterväggen, och när fukten kyls och kondenserar fastnar smuts. Kan verkligen oljefärg hindra fläckarn från gipsskruven?
 
om det rost från rostiga skruvar som tränger genom färgen så hjälper det att måla med oljefärg som målaren råder. Bäst resultat om den spärrande färgen inte är vattenbaserat då det räcker med en gång målning. Vattenbaserat kan bli missfärgat av vattenlöslig rost innan den torkat och 2 x målning kan behövas.

Är det bara köldbryggor så räcker det att torka av smutsen med fuktig trasa då och då när märken blir synliga :). Tyvärr går fenomenet inte att stoppa om man inte isolerar äver köldbryggor/skruvar
gaia
 
gaia skrev:
om det rost från rostiga skruvar som tränger genom färgen så hjälper det att måla med oljefärg som målaren råder. Bäst resultat om den spärrande färgen inte är vattenbaserat då det räcker med en gång målning. Vattenbaserat kan bli missfärgat av vattenlöslig rost innan den torkat och 2 x målning kan behövas.

Är det bara köldbryggor så räcker det att torka av smutsen med fuktig trasa då och då när märken blir synliga :). Tyvärr går fenomenet inte att stoppa om man inte isolerar äver köldbryggor/skruvar
gaia
Tack jag ska testa att torka av färgen och se om smutsen försvinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.