När man köper ett nybyggt hus så finns det i Hus AMA 98 bl.a. reglerat hur mycket väggar och golv får luta och bukta. Finns det på samma sätt reglerat hur mycket märken det får vara i väggar och golv?

Anledningen till att jag frågar är att de som bygger vårt hus inte har brytt sig om att skydda parkettgolven, utan de har dragit in en massa sten och grus som de sedan har gått omkring i med arbetskängor. Det finns med andra ord massvis med märken och en del stora repor i golven.

Vilka regler gäller?
 
När jag jobbade på NCC var det iaf en neutral besiktningsman som granskade husen noga, jag vet inte om det bara var NCC eller om det står i lagen att det ska vara så. Se till att vara med på besiktningen! Vi fick många fler anmärkningar där husägarna var med än där de inte var det.
 
Tack för svar.

Vi har redan haft vår slutbesiktning, på vilken vi också deltog. Då såg parketten fin ut, men det fanns drygt 100 andra anmärkningar. När de skulle rätta till övriga fel (givetvis kvarstår flera av dessa ännu, men kommer att åtgärdas) så brydde de sig inte om att täcka golvet igen.

Vi kan eventuellt begära en ny besiktning av golven, men vi skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller först? Finns det någon som har erfarenhet av detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.