Jag fick en fläck på ytterdörren (insidan) i min lägenhet och försökte ta bort det med en "mirakelsvamp", vilket inte var den bästa idén då det blev ett vitaktigt märke där (se bifogad bild).

Ytan är blank och grå.

Finns det något som man kan göra utan att behöva måla om hela dörren?
 
  • IMG_6474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vax av något slag ? Bilvax kanske kan funka
 
Svampen verkar ha slipat ner färgen, och då lär ommålning vara enda alternativet.

Eventuellt skulle en våtslipning och finpolering förbättra utseendet, men det förutsätter att det finns tillräckligt mycket färgskikt kvar att jobba med.
 
När jag tar en våt trasa och torkar av så ser det bra ut, så det kanske funkar med vax?
Tror ni det funkar bra med flytande bilvax? (Eller behöver det vara hårdvax?) Vill inte förstöra det mer nu... :|
 
Börja med att skura hela dörren, sedan räcker det nog med att köra över hela med möbelpolish.
 
Det funkade bra med flytande bilvax på fläcken/märket! Tack alla!

När jag ändå är här och frågar, så tänkte jag passa på att fråga ang. de två små "jack" jag har fått (se till vänster i bilden i min tidigare post). Finns det något sätt att ta bort/dölja dessa?
 
Pushparaj Marius Silva skrev:
Finns det något sätt att ta bort/dölja dessa?
Spackla och måla.
 
nemlan skrev:
Spackla och måla.
Detta skulle väl innebära att hela dörren behöver målas - skulle helst vilja undvika det.
Jag har hört att det finns lagningsvax i olika kulörer för att ta bort små jack/repor. Kan det funka?
 
Ja, lagningsvax kan funka.
 
Pushparaj Marius Silva skrev:
Jag har hört att det finns lagningsvax i olika kulörer för att ta bort små jack/repor. Kan det funka?
Om du hittar och använder sådant så får du gärna skicka upp en bild på resultatet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.